Nieuwe Audi A6 Avant: groter, stijlvoller en geavanceerder dan ooit

Audi heeft officieel de nieuwe generatie A6 Avant gepresenteerd, en deze komt als eerste in een stationwagenvariant op de markt. De luxueuze en aerodynamische gezinsauto is ruimer, moderner en voorzien van geavanceerde technologieën die het rijcomfort en de prestaties naar een hoger niveau tillen. Met efficiëntere motoren, een verbeterd interieur en tal van innovatieve features zet Audi opnieuw de standaard in het premium stationwagensegment.
Een strak en herkenbaar design
De nieuwe Audi A6 Avant is met 196,4 inch (499 cm) langer dan zijn voorganger en behoudt een slanke, sportieve uitstraling. Het ontwerp doet denken aan de kleinere A5 Avant, met strakke lijnen en een kenmerkende LED-verlichting. In tegenstelling tot de elektrische A6 Avant e-tron, heeft deze versie geen gesplitste koplampen, wat het uiterlijk klassieker en tijdloos houdt. Opvallend is de zeer lage luchtweerstand, met een Cw-waarde van slechts 0,25, waarmee dit de meest aerodynamische Audi-stationwagen met verbrandingsmotor ooit is.
Aan de achterkant zijn er geen nepexhausts meer; Audi heeft besloten enkel nog echte uitlaatpijpen te monteren. De basisversies rijden op 18-inch wielen, terwijl de topmodellen tot 21-inch lichtmetalen velgen krijgen, inclusief een driedelig kleurdesign voor de sportievere varianten.
Een luxueus en stil interieur
Binnenin voelt de A6 Avant direct als een Audi: hoogwaardige materialen, een minimalistisch ontwerp en de nieuwste technologieën. Het interieur lijkt sterk op dat van de A5 Avant, met een 14,5-inch infotainmentscherm en een 11,9-inch digitaal instrumentenpaneel. Optioneel is er een 10,9-inch passagiersdisplay beschikbaar.
Audi heeft de geluidsisolatie met 30 procent verbeterd, zonder dat het extra gewicht toevoegt. De ramen en deuren zijn beter afgedicht en voor extra comfort kunnen kopers kiezen voor akoestische beglazing op de achterportieren. Daarnaast zijn de motorsteunen en transmissiebevestigingen vernieuwd om trillingen en geluid verder te verminderen.
Wat betreft bagageruimte biedt de A6 Avant 502 liter achter de achterbank. Met de achterbank plat wordt dat 1.530 liter, met een standaard railsysteem voor extra gebruiksgemak. De elektrische achterklep is standaard en kan geopend worden met een voetbeweging onder de bumper.
Motoren en prestaties
De nieuwe A6 Avant biedt keuze uit diverse motoren, met zowel benzine- als dieselopties. De instapversie heeft een 2.0-liter viercilinder turbobenzinemotor met 201 pk en 340 Nm koppel, gekoppeld aan een S Tronic-automaat met voorwielaandrijving. De dieselvariant met 2.0 TDI-motor levert hetzelfde vermogen, maar heeft meer koppel met 400 Nm en is optioneel leverbaar met Quattro-vierwielaandrijving.
Voor wat meer pit is er een 3.0-liter V6-motor met mild-hybrid technologie, die 362 pk en 550 Nm levert. Deze variant sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. De viercilinders zijn trager: de benzineversie accelereert in 8,3 seconden, de diesel doet dit in 7,9 seconden (of 7 seconden met Quattro).
Geavanceerde technologie en rijcomfort
De A6 Avant is voorzien van de nieuwste rijhulpsystemen en innovatieve technologieën. Zo is er achterwielbesturing, wat de draaicirkel verkleint en de stabiliteit op hoge snelheid verbetert. Optioneel kan de V6-versie worden uitgerust met een Quattro Sport-differentieel, waarmee het koppel volledig over de achterwielen wordt verdeeld voor een dynamischer rijgedrag.
De Premium Platform Combustion (PPC), het nieuwe platform dat de MLB Evo-architectuur vervangt, maakt de A6 Avant lichter en efficiënter dan zijn voorganger.
Prijzen en beschikbaarheid
Audi opent de orderboeken deze maand in Europa. In Duitsland start de prijs bij €58.000 voor de viercilinder benzineversie, terwijl de dieselvariant begint bij €61.700. De productie vindt plaats in de Audi-fabriek in Neckarsulm, waar ook de verwante A5 Avant wordt gebouwd.
Een sportieve S6 Avant en mogelijk een nieuwe RS6 Avant worden later verwacht. Audi lijkt vastbesloten om het stationwagensegment levend te houden en met deze nieuwe A6 Avant zetten ze daar een overtuigende stap in.