EU blijft hard vasthouden aan emissievrije auto’s vanaf 2035

Ondanks de recente versoepeling van de CO2-doelstellingen voor autofabrikanten, blijft de Europese Commissie vastberaden als het gaat om het ultieme einddoel: in 2035 mogen nieuwe auto's en bestelwagens geen CO2 meer uitstoten. Ook de tussentijdse doelen voor 2025 en 2030 blijven van kracht, aldus transportcommissaris Apostolos Tsitsikostas.
Geen uitstel voor het verbod op verbrandingsmotoren
Eerder deze week werd bekend dat Europese autofabrikanten twee jaar extra krijgen om te voldoen aan de CO2-doelen voor 2025. De EU erkent dat de overgang naar emissievrije mobiliteit trager verloopt dan gehoopt en dat fabrikanten moeite hebben om de uitstootnormen te halen. Toch heeft dit geen invloed op de lange termijnplannen. De verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren wordt in 2035 gewoon nog steeds verboden.
Hoewel sommige fabrikanten, zoals Volvo en Polestar, al ver vooruit zijn in elektrificatie en het uitstel onnodig vinden, zullen andere merken in 2027 alsnog een stevige inhaalslag moeten maken om de CO2-doelen voor 2030 te halen.
Investeringen in accuproductie en autonoom rijden
Naast het handhaven van de emissievrije doelstelling, presenteerde Tsitsikostas ook een breder actieplan voor de Europese auto-industrie. Brussel wil 1,8 miljard euro investeren in accuproductie om de Europese concurrentiepositie te versterken. Dit moet voorkomen dat de EU achterop raakt ten opzichte van andere regio’s, zoals China en de VS, waar de batterijproductie sneller groeit.
Ook krijgt autonoom rijden een impuls. De EU kondigde de oprichting aan van de European Connected and Autonomous Vehicle Alliance, een samenwerkingsverband dat de ontwikkeling van zelfrijdende technologie moet versnellen. Daarnaast wordt de wetgeving versoepeld om autonoom rijden mogelijk te maken. Hier wordt 1 miljard euro in geïnvesteerd, deels gefinancierd door private investeerders.