Jerry Seinfeld verkoopt zijn legendarische Porsche 917 alsnog na veiling

De iconische Porsche 917 uit de film Le Mans (1971) van Steve McQueen heeft alsnog een nieuwe eigenaar gevonden. Hoewel de auto tijdens de Mecum-veiling in januari 2025 niet werd verkocht, vond de transactie later plaats via privéonderhandelingen. Comedian en autoverzamelaar Jerry Seinfeld, die de Porsche sinds 2002 in zijn collectie had, bevestigde dit in de podcast Spike’s Car Radio.
Een recordbod, maar geen veilingverkoop
Tijdens de veiling in Kissimmee, Florida, steeg het bod razendsnel van 15 miljoen naar 25 miljoen dollar (ongeveer 23,99 miljoen euro). Dit bedrag had een nieuw record voor een Porsche op een veiling betekend. Toch werd de auto niet verkocht. Volgens Seinfeld en Mecum Auctions was de veiling bedoeld als een vorm van marketing, om geïnteresseerde kopers aan te trekken.
"Veel mensen, zelfs bekende namen, geloofden niet dat deze auto zoveel waard was," zegt Seinfeld. "Maar wij waren ervan overtuigd." Uiteindelijk bleek dat sommige kopers liever buiten de veiling om onderhandelen. Kort na de veiling werd de deal beklonken, al blijft de exacte verkoopprijs geheim.
De geschiedenis van deze Porsche 917
De Porsche 917-022 is een van de beroemdste racewagens ter wereld. Dit specifieke exemplaar was te zien in Le Mans, de film waarin Steve McQueen de strijd tussen Porsche en Ferrari in de 24-uursrace van 1970 vastlegde. De auto werd destijds door McQueens productiebedrijf Solar Productions gekocht.
Na de film kwam de auto in handen van Brian Redman en Richard Attwood, beide bekende coureurs. Later kreeg de Porsche een gele livery en werd hij ingezet door het Duitse Auto-Usdau-raceteam, waarbij Willi Kauhsen en Reinhold Joest achter het stuur zaten. Het duo behaalde in 1971 een vierde plaats in de 1000 km van Spa. Daarna belandde de auto in verschillende collecties, totdat Jerry Seinfeld hem in 2002 kocht.
De invloed van de Porsche 917 op Le Mans
De Porsche 917 wordt gezien als een van de meest revolutionaire racewagens ooit. Onder leiding van Ferdinand Piëch, destijds hoofdontwikkeling bij Porsche, werd de auto in slechts negen maanden ontworpen en geproduceerd. De eerste versies waren extreem snel, maar aerodynamisch instabiel, waardoor fabriekscoureurs aanvankelijk weigerden ermee te racen.
Na verbeteringen behaalde Porsche in 1970 een historische dubbeloverwinning in Le Mans. Dit was hetzelfde jaar waarin McQueen zijn film opnam. De 917 vestigde daarmee zijn legendarische status, mede door de beroemde Gulf-livery waarin hij verscheen in de film.
Een mysterieuze nieuwe eigenaar
Seinfeld onthult niet wie de nieuwe eigenaar is, maar beschrijft hem als "een echte autoliefhebber". De auto blijft daarmee in handen van iemand die de historische waarde ervan begrijpt.