Mazda’s nieuwe rotatiemotor bijna klaar voor productie

Mazda staat op het punt om zijn iconische rotatiemotor nieuw leven in te blazen. De ingenieurs zijn technisch gezien klaar voor serieproductie, maar een lancering hangt nu af van een overtuigende businesscase. De beoogde toepassing? Een sportauto, zonder handbak, maar mét karakter.
Rotatiemotor terug van weggeweest
Na jaren van stilte rond de geliefde wankelmotor komt er opnieuw beweging in Hiroshima. Mazda-CEO Masahiro Moro bevestigde in een interview met Road & Track dat het ontwikkelteam technisch gezien klaar is: “In het afgelopen jaar is de vooruitgang zeer bemoedigend.” De motor is ontworpen om te voldoen aan de strengste emissiestandaarden van dit moment, zoals Euro 7 en de Amerikaanse LEV IV-normen.
Waar eerdere pogingen strandden op uitstootproblemen, lijkt het nu technisch haalbaar. Toch ontbreekt nog één cruciale factor: “Als we een goede businesscase zien, zijn we klaar om te gaan,” aldus Moro.
Twee rotors, geen handbak
Mazda liet al in 2023 een bescheiden rentree zien met een eenrotorige range-extender in de elektrische MX-30, maar voor sportieve toepassingen is dat niet genoeg. De Amerikanen willen meer vermogen, en dat betekent: een motor met twee rotors.
Een productieversie zou gebaseerd kunnen zijn op de Iconic SP Concept – een elegante coupé die eind vorig jaar werd gepresenteerd. Voor puristen is er wel een domper: een handgeschakelde versnellingsbak zit er waarschijnlijk niet in. “Als we kiezen voor het super-sportsegment, moet de transmissie sneller zijn,” zegt Moro. “Dan komt een geavanceerdere automaat in beeld.”
Enthousiast? Laat van je horen
Een definitieve beslissing is er nog niet, maar Mazda houdt de vinger aan de pols bij fans en kopers. “De volgende uitdaging is: hoe gaan we het verkopen?” zegt Moro. Hij roept enthousiastelingen op om hun interesse kenbaar te maken via social media en bij dealers.
Met andere woorden: als je ooit nog een moderne Mazda met rotatiemotor wil zien, is nú het moment om je stem te laten horen.