Alpine A290 GTS: de reïncarnatie van de Renault 5 Turbo?

De Alpine A290 GTS is de dikste uitvoering van de nieuwe elektrische Alpine-lijn, gebaseerd op de Renault 5 — Car of the Year 2025. Maar weet hij zijn sportieve uiterlijk ook waar te maken?
Met 218 pk, 300 Nm koppel en een acceleratie van 0-100 km/u in 6,4 seconden biedt de A290 GTS prima prestaties. De topsnelheid is echter begrensd op 170 km/u — een punt van kritiek voor wie echt op zoek is naar een pure rijdersauto. Wat wel indruk maakt, is de balans en grip van het onderstel, mede dankzij speciaal voor Alpine ontwikkelde Michelin-banden.
Hoewel de Alpine A290 GTS veel weg heeft van de nieuwe Renault 5, zijn er duidelijke verschillen. De Alpine is maar liefst 6 cm breder, heeft krachtigere Brembo-remmen, een sportiever onderstel en unieke designaccenten zoals rallylampen en grotere velgen. Ook de binnenkant is rijker afgewerkt, met exclusieve materialen en sportieve details. Waar de Renault 5 vooral praktisch en vriendelijk oogt, positioneert de A290 GTS zich als een serieuze hot hatch met extra flair.
Toch is het rijplezier enigszins beperkt door de te beschermende traction control. Wielspin? Vergeet het maar. Onderstuur? Nauwelijks. De auto ligt super stabiel op de weg maar dat haalt een stuk van de funfactor weg die je van een hot hatch zou verwachten.
Het interieur zit goed in elkaar met mooie details zoals vegan leer, dikke sportstoelen en een opvallend goed werkend infotainmentsysteem gebaseerd op Google. Minpunten? Geen bekerhouders, en een hemelbekleding die wat goedkoop aandoet.
Met een prijs van €47.474 is de A290 GTS geen koopje. Of het echt een waardige reïncarnatie is van de Renault 5 Turbo? Qua looks en presence zeker wel. Qua karakter mist hij nog net dat rauwe randje dat een echte hot hatch maakt. Maar als stijlvol alternatief voor een Mini SE of Polo GTI is hij absoluut het overwegen waard.