Volkswagen creeërt met ID. Buzz autonome pakketbezorger
Volkswagen werkt aan de ontwikkeling van een autonome versie van de ID. Buzz, bedoeld als pakketbezorger om het tekort aan bezorgers aan te pakken. Het project is al gestart in 2021 en het busje is ontworpen als een zelfrijdend, elektrisch voertuig.
Voor de ontwikkeling van de software, hardware en digitale kaarten heeft Volkswagen samenwerking gezocht met het techbedrijf Mobileye.
De autonome ID. Buzz is uitgerust met twee computers, dertien camera's, negen lidar-sensoren en vijf radarsensoren, waardoor het een 360-graden beeld kan monitoren en zelfstandig kan navigeren binnen een afgebakend gebied.
Volkswagen plant om de autonome ID. Buzz in 2026 op de markt te brengen, voornamelijk gericht op de mobiliteits- en transportindustrie, zoals taxibedrijven en pakketbezorgdiensten.
Het bedrijf ziet autonoom transport als een oplossing voor het tekort aan bezorgpersoneel en als een manier om de leveringscapaciteit op lange termijn te waarborgen.
Volkswagen: ‘Autonoom transport biedt een mogelijke oplossing voor de tekorten door de leveringscapaciteit op lange termijn zeker te stellen.’
In de meest basale vorm kan de autonome auto arriveren op de bestemming en een signaal geven (via een app of een bel) aan de ontvanger dat het pakketje klaarstaat om opgehaald te worden. De ontvanger moet dan naar de auto lopen en het pakketje handmatig uit een ontgrendelde compartiment halen.
Sommige voertuigen kunnen in de toekomst uitgerust zijn met geautomatiseerde systemen zoals lades, banden of kleine robotarmen die het pakketje naar buiten kunnen brengen zodra de auto zijn bestemming heeft bereikt. Dit zou kunnen gebeuren via een commando op een smartphone of een automatische detectie dat de ontvanger in de buurt is.
In een meer geavanceerde setup kan de autonome auto uitgerust zijn met een kleinere, onafhankelijke leveringsrobot die het pakketje vanuit de auto naar de voordeur brengt. Dit soort systemen wordt al door sommige bedrijven getest.
Naast pakketbezorging zou de autonome ID. Buzz in de toekomst ook kunnen dienen als taxi, waarbij het voertuig zelfstandig naar adressen of laadstations kan rijden.