Range Rover Electric laat zien dat extreme kou eigenlijk z’n geheime wapen is

In het ijskoude noorden van Zweden heeft de elektrische Range Rover zijn kunnen getoond. Tijdens extreme wintertests bevestigde het model zijn status als luxueuze SUV die zich ook als elektrische variant geen moment laat tegenhouden.
De toekomstige Range Rover Electric is klaar om het begrip elektrische SUV opnieuw te definiëren. Tijdens een maandenlang testtraject in het Zweedse Arjeplog, boven de poolcirkel, heeft Land Rover zijn elektrische vlaggenschip onderworpen aan de zwaarste winterse omstandigheden. De prototypes reden er meer dan 72.000 kilometer over spekgladde wegen en bevroren meren, met temperaturen tot ver onder het vriespunt.
Geen prestatieverlies
Belangrijk onderdeel van de test was de validatie van de nieuwe ThermAssist technologie. Dit slimme warmtemanagementsysteem zorgt ervoor dat het accupakket en het interieur efficiënt verwarmd worden, zonder dat dit de actieradius ernstig beïnvloedt. Zo blijft de auto comfortabel, zelfs bij -10°C, en gaat het opladen ondanks de kou nauwelijks trager. Volgens Land Rover vermindert ThermAssist het energieverbruik voor verwarming tot 40 procent.
Daarnaast werd ook het rijgedrag op gladde ondergrond uitgebreid getest. Dankzij Single Pedal Driving kunnen bestuurders zowel versnellen als vertragen met slechts één pedaal, wat in combinatie met regeneratief remmen zorgt voor een intuïtieve rijervaring. Dit systeem is bovendien geïntegreerd met Terrain Response, waardoor de auto zelfs op steile hellingen volledig tot stilstand kan komen en weer soepel kan wegrijden, zonder het rempedaal te gebruiken.
Onderhuids is de elektrische Range Rover voorzien van een in eigen huis ontwikkelde 800V-hoogspanningsaccu van 117 kWh. Deze is opgebouwd uit 344 prismatische cellen en biedt een balans tussen bereik, laadsnelheid en prestaties. De elektronisch gestuurde luchtvering is aangepast aan het gewijzigde gewicht van de elektrische aandrijflijn en zorgt voor stabiliteit en comfort onder alle omstandigheden.
Ook de vierwielaandrijving is naar een hoger niveau getild. Dankzij het Intelligent Driveline Dynamics-systeem kan het koppel razendsnel worden verdeeld over de voor- en achteras. Bij verlies van grip grijpt het systeem binnen 50 milliseconden in – honderd keer sneller dan bij modellen met verbrandingsmotor. Zo blijft de auto koersvast, zelfs op verraderlijke ondergrond.
“Een Range Rover moet altijd verfijning en prestaties combineren"
Matt Becker, Vehicle Engineering Director bij JLR, benadrukt dat het behouden van de typische Range Rover-ervaring centraal stond in de ontwikkeling: “Een Range Rover moet altijd verfijning en prestaties combineren. Dankzij nieuwe technologieën kunnen we dat nu ook elektrisch bieden, zonder concessies.”
Met het tweede testseizoen in Arjeplog succesvol afgerond, gaat de ontwikkeling van de Range Rover Electric verder op andere locaties wereldwijd. De eerste klantreserveringen worden binnenkort verwacht.