Nieuwe Slate Truck: elektrische pick-up van 20.000 dollar moet autowereld opschudden

Een kleine elektrische pick-up voor minder dan 20.000 dollar: startup Slate Auto onthulde in Los Angeles de ambitieuze Truck. Mede gefinancierd door Jeff Bezos moet deze no-nonsense EV een alternatief bieden voor dure elektrische auto's. De Slate Truck mikt op eenvoud, lage kosten en maximale personaliseerbaarheid.
Een betaalbare elektrische pick-up
Tijdens een evenement in Los Angeles presenteerde Slate Auto donderdag zijn eerste model: de Truck. Deze compacte elektrische pick-up moet na belastingvoordelen minder dan 20.000 dollar kosten en wordt deels gefinancierd door Amazon-oprichter Jeff Bezos. Volgens CEO Chris Barman moet de Truck de definitie van betaalbaarheid in de autowereld opnieuw vormgeven: “Slate bestaat om de macht terug te geven aan klanten die door de industrie zijn genegeerd.”
Eén uitvoering, volop accessoires
De Slate Truck wordt in de Verenigde Staten gebouwd, al is de fabriekslocatie nog niet bekend. Om kosten te besparen biedt Slate slechts één uitvoering aan: een tweezits single cab in één kleur – uiteraard ‘Slate Gray’. Wel kunnen klanten kiezen uit een breed aanbod aan accessoires, van wraps tot een flatpack-kit die de Truck omtovert tot een vijfzits SUV.
Simpele techniek en ouderwets bedieningsgemak
Binnenin blijft alles net zo eenvoudig. Er is geen infotainmentsysteem: bestuurders gebruiken hun eigen telefoon of tablet via een universele houder. Verder zijn er simpele HVAC-knoppen, optionele speakers en handbediende ramen. De nadruk ligt op gebruiksgemak en lage kosten.
Achterwielaandrijving en redelijke prestaties
De Truck heeft een elektromotor op de achterwielen die 201 pk en 295 Nm levert. De basisbatterij van 52,7 kWh biedt ongeveer 240 kilometer bereik. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een 84,3 kWh batterij voor 386 kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt acht seconden en de topsnelheid ligt op 145 km/u.
Compact maar praktisch
Met een lengte van 4,44 meter is de Truck kleiner dan een Honda Civic Hatchback. Toch biedt hij een laadbak van vijf voet en een frunk van 198 liter. Dankzij een gewicht van 1.633 kilo heeft de Truck een laadvermogen van 650 kilo en een trekgewicht van 450 kilo.
Directe verkoop zonder dealers
Slate kiest ervoor om de Truck direct aan consumenten te verkopen, zonder tussenkomst van dealers. Lokale servicecentra zullen het onderhoud verzorgen. Hiermee hoopt Slate de kosten verder te drukken en klantenservice eenvoudiger te maken.
Grote uitdagingen, maar ook grote kansen
Of Slate erin slaagt om de Truck echt op de weg te krijgen, is nog maar de vraag. Productieproblemen en aflopende EV-subsidies kunnen roet in het eten gooien. Toch lijkt het concept goed aan te sluiten op de Amerikaanse wens: een simpele, betaalbare truck zonder overbodige luxe.