China verrast: GWM presenteert nieuwe V8-motor met hybride ondersteuning

Terwijl veel autofabrikanten hun toekomst volledig elektrisch maken, kiest Great Wall Motors (GWM) voor een andere weg. Op de autoshow van Shanghai onthulde de Chinese SUV-specialist een gloednieuwe vierliter V8 met twee turbo’s én plug-in hybride techniek. De motor moet zowel in luxe SUV’s als sedans zijn weg gaan vinden.
Vier jaar ontwikkeling voor nieuwe V8
De nieuwe achtcilinder, die volgens GWM's vicepresident James Yang vier jaar in ontwikkeling is geweest, combineert klassieke kracht met moderne efficiëntie. Dankzij de plug-in hybride aandrijving kan de auto volledig elektrisch rijden in milieuzones, terwijl de benzinemotor zijn werk doet bij zware belasting, bijvoorbeeld bij het trekken van trailers. Precies het soort werk waar puur elektrische auto's vaak moeite mee hebben.
GWM plant de toepassing van de nieuwe V8 in meerdere modellen van het Tank-merk, zoals de Tank 300, 500 en de toekomstige Tank 700. Vooral voor markten als Australië ziet GWM in de V8 een groot potentieel. Ook hardcore offroadversies, zoals de Tank 300 Hooke met versterkt ladderchassis en sperdifferentiëlen, zijn kanshebbers voor de nieuwe krachtbron.
Motor vol slimme techniek
Technisch gezien pakt GWM uit. De V8 werkt volgens het Miller-proces, wat zorgt voor efficiëntere verbranding en schonere uitstoot. Bovendien gebruikt de motor een dubbel injectiesysteem: directe injectie onder 350 bar en traditionele poortinjectie onder 5,5 bar. Dit zorgt voor betere koude startprestaties en minder afzettingen in de motor, wat de levensduur ten goede moet komen.
Verder beschikt de V8 over een variabele oliepomp en twee brandstofpompen, zodat de druk altijd wordt aangepast aan de rijomstandigheden.
Prestaties nog even geheim
Over het vermogen en het maximale koppel laat GWM nog niets los. De afstemming van de motor is namelijk nog niet afgerond. Wel belooft het merk binnenkort meer details te onthullen.
V8-traditie bij GWM
Opvallend is dat GWM eerder al een achtcilinder introduceerde, maar dan voor motorfietsen. In 2024 presenteerde dochtermerk Souo een achtcilinder boxermotor voor een 450 kilogram zware motorfiets die het moest opnemen tegen de Honda Gold Wing.
Met de nieuwe V8 zet GWM duidelijk een volgende stap in zijn ambities om zowel in het SUV- als luxe segment wereldwijd naam te maken.