Mercedes-AMG neemt afscheid van benzine: nieuwe elektrische superlimousine onderweg

De AMG GT 4-Door Coupe maakt binnenkort plaats voor een volledig elektrische opvolger. Mercedes-AMG werkt aan zijn eerste van de grond af aan ontwikkelde EV, die in juni officieel wordt onthuld. De sportieve sedan belooft niet alleen brute prestaties, maar markeert ook een groot keerpunt voor het merk uit Affalterbach.
Van V8 naar volledig elektrisch
Waar ooit een grommende V8 de toon zette, maakt nu fluisterstil elektrisch vermogen zijn opwachting. De nieuwe AMG-sedan, gebaseerd op het Vision AMG-concept uit 2022, krijgt een aflopende daklijn à la Porsche Taycan, maar behoudt vier deuren en een ruim interieur. Of het wederom een liftback wordt zoals zijn voorganger, is nog niet zeker.
Onderhuids bouwt Mercedes-AMG op het nieuwe AMG.EA-platform. De auto krijgt compacte maar extreem krachtige elektromotoren van YASA, die samen bijna 1.000 pk en ruim 1.355 nm koppel leveren. Daardoor moet de sedan het op kunnen nemen tegen zwaargewichten als de Porsche Taycan Turbo en Audi RS E-Tron GT.
Snel, zwaar en spannend?
De elektrische AMG wordt fors qua formaat, met een lange motorkap en een brede achterzijde. Gewicht blijft een aandachtspunt, zeker gezien het feit dat de huidige plug-in hybride AMG GT al ruim 2.390 kilo weegt. Toch zal het nieuwe model aerodynamischer zijn, wat een positieve invloed moet hebben op het rijbereik.
Naast de sedan komt er ook een SUV-variant op dezelfde basis, al zal die door zijn hogere gewicht waarschijnlijk iets minder dynamisch zijn.
Een spannende gok voor AMG
Niet iedereen is enthousiast over het verdwijnen van de verbrandingsmotoren. De nieuwe C63, die zijn V8 moest inruilen voor een hybride viercilinder, stuitte op stevige kritiek. De vrees is dan ook dat een volledig elektrische AMG nóg meer van zijn karakter verliest. Toch hoopt Mercedes dat het nieuwe model voldoende kopers trekt om de toekomst van AMG veilig te stellen – en mogelijk zelfs de V8 op de lange termijn te redden.