Audi RS5 brult op de Nürburgring: hybride V6 in aantocht

Audi test de volgende generatie RS5 op volle toeren op de Nürburgring, en dat klinkt veelbelovend. Met een waarschijnlijke V6 plug-in hybride onder de motorkap blijft Audi trouw aan zijn belofte om geen viercilinder in een RS-model te stoppen. Het resultaat is een sportieve combinatie van brute kracht en duurzaamheid.
Audi blijft bij zes cilinders
In een tijd waarin downsizing de norm is, houdt Audi vast aan een krachtbron met zes cilinders voor de nieuwe RS5. Tijdens recente tests op de Nürburgring waren zowel de RS5 liftback als de RS5 Avant (de stationwagenversie) te zien, waarbij hun grommende motor duidelijk hoorbaar was. Audi bevestigde eerder dat de opvolger van de RS4 Avant een geëlektrificeerde zescilinder aandrijflijn krijgt, en dat lijkt nu werkelijkheid te worden.
Opvallende details en Porsche-invloeden
De prototypes zijn nog gehuld in camouflage, maar sommige details springen er toch uit. Denk aan de dikke, ovale uitlaatpijpen die opvallend dicht bij elkaar zijn geplaatst en doen denken aan Porsche-design. Daarnaast krijgt de RS5 grotere luchtinlaten, verbrede wielkasten met verticale ventilatieopeningen en grote wielen met laagprofielbanden. Achterop prijkt een subtiele spoiler die de sportieve lijn van de auto benadrukt.
Zwaarder, maar krachtiger
Een mogelijk nadeel: extra gewicht. De huidige RS4 Avant weegt al 1.745 kilogram, en met de toevoeging van een hybride systeem kan dat makkelijk boven de 2.000 kilogram uitkomen. Toch biedt de nieuwe aandrijving waarschijnlijk meer vermogen dan de RS4 Edition 25 Years, die 464 pk en 600 Newtonmeter koppel leverde.
Voorproefje op de RS6
De video-opnames toonden niet alleen de RS5, maar ook de grotere RS6 Avant, eveneens met centraal geplaatste ovale uitlaten en agressieve looks. Hoewel nog niet zeker is of de RS6 ook een plug-in hybride wordt, is de kans groot gezien de strenger wordende Europese emissieregels.
Laatste generatie met verbrandingsmotor
Volgens voormalig Audi-designchef Marc Lichte behoren deze modellen tot de laatste generatie RS-wagens met verbrandingsmotor. Hij belooft dat de komende RS5 en RS6 “mind-blowing” zullen zijn. Audi zou de RS5 mogelijk al eind dit jaar presenteren, met een marktintroductie in 2026.