Nieuw Italiaans merk blaast nostalgie nieuw leven in met V8-roadster

De barchetta is terug van weggeweest. De gloednieuwe Automobili Mignatta Rina combineert een atmosferische V8, een handgeschakelde versnellingsbak en een totaal gebrek aan schermen. Geen digitale poespas, maar een ouderwetse sigarettenaansteker en pure rijbeleving.
Gated shifter en V8 zonder turbo’s
Onder de motorkap van de Rina ligt een atmosferische 5,0-liter V8 die de achterwielen aandrijft via een handgeschakelde zesbak. Niet zomaar een versnellingsbak: het is een klassieke 'gated' H-patroon zoals we die kennen van iconische Ferrari’s en Lamborghini’s. Het Italiaanse merk heeft de exacte prestaties nog niet vrijgegeven, maar belooft een analoge ervaring zoals je die nauwelijks nog vindt.
De Rina wordt één van de slechts twee nieuwe auto’s op de markt met zo’n klassieke pook – de andere is de exclusieve Pagani Utopia. Daarmee mikt Mignatta op de purist met diepe zakken.
Lichtgewicht zonder dak of scherm
De Rina weegt slechts 1.000 kilo. Dat lage gewicht dankt hij deels aan het ontbreken van een dak en voorruit, maar ook aan het minimalistische interieur. Geen schermen of infotainment, maar een analoog instrumentarium met een grote toerenteller in het midden en vier kleine meters eromheen. De snelheidsmeter is opvallend genoeg in het midden van het dashboard geplaatst, tussen de stoelen in.
Verder vind je in het interieur koolstofvezel, bruin leer, een aluminium schakelconsole – én een ouderwetse sigarettenaansteker met asbak, precies waar je die verwacht: naast de pook. Alsof je in een tijdmachine uit de jaren negentig bent gestapt.
Prijskaartje en beschikbaarheid
De Mignatta Rina krijgt een vanafprijs van 290.000 euro. Hoeveel exemplaren er gebouwd worden is nog onbekend, en het is ook de vraag of de auto in de Verenigde Staten leverbaar zal zijn. Maar wie terugverlangt naar een tijd waarin auto’s nog rauw en puur waren, heeft er een nieuwe droomwagen bij.