Juridische oorlog na brand vrachtschip Volkswagen: 400 miljoen op het spel
Volkswagen kruist op dit moment de degens met zowel Mitsui OSK Lines en Allianz, in nasleep van de Felicity Ace-ramp. In 2022 vloog de Felicity Ace, een vrachtschip beladen met ongeveer 4.000 nieuwe voertuigen van de Volkswagen Group, in brand en zonk uiteindelijk in de Atlantische Oceaan. Totale schade: meer dan 400 miljoen euro. Er wordt gehoopt op een schikking, maar die lijkt nog niet in zicht, waardoor verdere rechtszaken onvermijdelijk lijken te zijn.
De twee tegenstanders van Volkswagen Group houden de firma verantwoordelijk voor de brand omdat het zou zijn veroorzaakt door de lithium-ion batterij van een Porsche.
"De eisers beweren dat de brand is ontstaan door de lithium-ion batterij van een Porsche-model en beweren dat VW hen niet heeft geïnformeerd over het gevaar en de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen die nodig zijn om dergelijke voertuigen te vervoeren", aldus Bloomberg.
Aan boord waren niet alleen Volkswagens en Porsches, maar ook honderden Audi's, meer dan 150 Bentley's en peperdure Lamborghini's.
De rechtszaken vinden plaats in Duitsland. Indien geen schikking wordt bereikt, worden de rechtszaken hervat. Het incident heeft de discussie over de veiligheid van het vervoeren van elektrische voertuigen en de noodzaak van strengere brandveiligheidsnormen nieuw leven ingeblazen.
De zaak wordt nauwlettend gevolgd in de automotive industrie omdat het de discussie opwerpt hoe veilig het is om elektrische voertuigen - die moeilijk te blussen zijn - kunnen worden vervoerd. En als het fout gaat, wie daar dan verantwoordelijk voor is en hoe dit verzekerd kan worden.
Tijdens de berging in 2023 van een ander autoschip, de Fremantle Highway, doken foto's op van elektrische voertuigen die nog smeulden weken nadat de brand aan boord van het schip was geblust. Verzekeraars roepen op tot betere veiligheidsmaatregelen voor EV's aan boord van schepen.