CEO van Stellantis: batterijgewicht EV's moet met 50% naar beneden
Carlos Tavares, CEO van Stellantis, heeft tijdens het Freedom of Mobility Forum gezegd dat de autobranche het batterijgewicht van EV's in de komende 10 jaar met 50% moet verminderen om elektrificatie milieukundig écht zinvol te maken.
Momenteel vereist het maken van een batterijpakket voor een elektrisch voertuig met een 'fatsoenlijk bereik' van 400 kilometer gemiddeld ongeveer 500 kilogram aan extra grondstoffen vergeleken met een traditionele auto. Dat moet omlaag.
Tavares stelt dat de autobranche op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten een 'doorbraak' moet bereiken op het gebied van de vermogensdichtheid van batterijcellen.
Tavares gelooft dat dit haalbaar is. "Ik denk dat we het batterijpakketgewicht in de komende tien jaar met 50% kunnen verminderen, waardoor het gebruik van extra grondstoffen met 50% wordt verminderd in vergelijking met een conventioneel voertuig."
Tijdens het Freedom of Mobility Forum zei hij ook dat waterstof niet als een levensvatbare alternatieve technologie voor massamobiliteit is. Waterstof heeft nog te hoge kosten en resulteert niet in betaalbare auto's. "Ik ben bang dat betaalbaarheid voorlopig een grote showstopper zal zijn voor waterstof. Voor de nabije toekomst zal het mogelijk een oplossing zijn voor vloten van grote bedrijven, maar zeker niet voor gewone burgers."