Dacia zet nieuwe standaard voor betaalbaar elektrisch rijden in Nederland
De Dacia Spring is onlangs volledig vernieuwd. De meest betaalbare elektrische auto van Nederland wordt nu nóg goedkoper.
De facelift van de vernieuwde Spring heeft het uiterlijk van de auto een modernere look gegeven. de Spring heeft een frisse nieuwe voorkant, een herziene achterzijde en een grondig vernieuwd interieur. De vanafprijs van de EV is vastgesteld op slechts €18.950 en is daarmee bijna €2.000 goedkoper dan het vorige model. Met deze prijzen probeert Dacia elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken.
De Dacia Spring komt in twee varianten: de Electric 45 met 44 pk en de Electric 65 met 65 pk. De varianten zijn beide uitgerust met een 26,8 kWh accu die een actieradius van 220 kilometer biedt. De Spring Electric 45 wordt enkel geleverd in de Expression-uitvoering terwijl de duurdere Electric 65 beschikbaar is in zowel de Expression als de luxere Extreme uitvoering. De Expression variant kost je €19.950 en de Extreme variant kost €20.950. Beide modellen hebben standaard een 7 kW-boordlader, met de optie voor tot 30 kW DC snelladen voor de Electric 65.
In Nederland kan dankzij de SEPP-subsidie de instapversie al vanaf €16.000 worden gereden. In België kan de spring worden opgehaald voor €15.990 door een subsidie van €5.000 voor nieuwe EV's. Deze subsidies maken de Spring een nog aantrekkelijkere optie voor wie op zoek is naar een betaalbare entree in de wereld van elektrisch rijden.
De Spring pronkt met een rijke standaarduitrusting, waaronder het Media Control multimediasysteem met stuurbediening. De Extreme variant is uitgerust met het uitgebreidere Media Nav Live systeem dat onder andere een groot 10-inch touchscreen, connected navigatie, realtime verkeersinformatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto biedt.
Ook zet Dacia sterk in op veiligheid met een reeks geavanceerde rijhulpsystemen die voldoen aan de laatste Europese veiligheidsnormen. Deze omvatten botspreventie, verkeersbordherkenning, parkeerhulp, rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, en het eCall noodoproepsysteem.
Met een gewicht van minder dan 1.000 kg blijft de nieuwe Spring de lichtste volledig elektrische auto op de Europese markt. Het gewicht draagt bij aan een efficiënt energieverbruik van slechts 14,6 kWh/100 km volgens de WLTP-standaard.
De eerste exemplaren van de vernieuwde Dacia Spring worden deze herfst in Nederland verwacht. De vernieuwde Spring benadrukt Dacia's toewijding aan betaalbaarheid zonder te snijden in kwaliteit en prestaties. De Spring zal ongetwijfeld zijn positie als een van de populairste elektrische voertuigen in Europa handhaven.