Polestar komt met baanbrekende laadtechnologie: 320 km in tien minuten
Polestar werkt samen met StoreDot aan baanbrekende technologie die het opladen van elektrische voertuigen drastisch zal moeten gaan versnellen
Hoewel de Polestar 5 pas later dit jaar officieel wordt gelanceerd fungeert de auto nu al als testvoertuig voor een innovatieve oplaadtechnologie die mogelijk later op de markt komt. Polestar heeft de handen ineengeslagen met StoreDot, een bedrijf dat zich toelegt op 'Extreme Fast Charging' (XFC). Deze technologie heeft als doel de laadtijden van EV's aanzienlijk te verkorten. De Polestar 5 is uitgerust met een nieuwe batterij met siliciumanodes, een innovatie die nog niet standaard verkrijgbaar is en afwijkt van de traditionele grafietanodes.
StoreDot heeft deze batterij geschikt gemaakt voor aanzienlijk hogere laadvermogens dan normaal bij elektrische voertuigen. Tijdens tests bereikte de Polestar een laadpiekvermogen van meer dan 370 kW richting het einde van het laden (bij 80% SOC). De Polestar had een consistent laadvermogen van 310 kW vanaf het begin van het laadproces. Deze stabiliteit in laadvermogen zorgt ervoor dat de Polestar 5 in slechts 10 minuten ongeveer 320 km rijbereik kan bijladen. Dit biedt veel voordelen in vergelijking met veel andere elektrische auto's waar een vergelijkbare laadsessie al snel een half uur in beslag neemt. Polestar stelt dat het mogelijk moet zijn om in slechts vijf minuten de accu van 50 naar 80 procent op te laden.
Hoewel er momenteel geen concrete plannen zijn om deze technologie standaard in de Polestar 5 aan te bieden, laat Polestar doorschemeren dat dit in de toekomst mogelijk wel het geval zou kunnen zijn.