Polestar richt zich op Tesla-rijders die klaar zijn met Elon Musk

Het Zweeds-Chinese Polestar hoopt te profiteren van de groeiende onvrede onder Tesla-eigenaren over het gedrag van CEO Elon Musk. Met nieuwe modellen, een uitgebreid dealernetwerk en een focus op duurzaamheid wil het merk de ontevreden Tesla-rijder overhalen. Tegelijk worstelt Polestar zelf met rode cijfers en een uitdagende markt.
Focus op groei en Tesla-rijders
Polestar, onderdeel van het Chinese Geely en nauw verbonden met Volvo, verwacht dit jaar een groei in de verkoop van 30 tot 35 procent. Dit dankzij de introductie van nieuwe modellen, zoals de Polestar 3 en 4, en meer verkooppunten wereldwijd. CEO Michael Lohscheller is optimistisch, ondanks een moeilijke periode waarin de verkoop vorig jaar met 15 procent daalde naar 44.851 auto's. De strategie richt zich nu nadrukkelijk op Tesla-rijders die teleurgesteld zijn in Musk. “We horen steeds vaker dat mensen negatief zijn over hem,” zegt Lohscheller. “Onze verkopers richten zich daarom expliciet op deze groep.”
Innovatie en duurzaamheid
Polestar positioneert zich als een premium, volledig elektrisch merk met Scandinavische roots. Het bedrijf onderscheidt zich door innovatieve technologie, zoals software-updates op afstand, en een focus op prestaties. Zo kan de Polestar 3 probleemloos 200 km/u rijden zonder trillingen. Daarnaast speelt duurzaamheid een grote rol in de strategie. Polestar hoopt klanten te trekken die op zoek zijn naar een milieuvriendelijker alternatief.
De kritiek op Musk, waaronder zijn politieke uitspraken en steun voor controversiële partijen, speelt Polestar in de kaart. Lohscheller noemt Musk's inmenging in de Duitse politiek “arrogant en onacceptabel” en benadrukt dat zijn merk een ander imago nastreeft.
Uitbreiding productie en toekomstplannen
Polestar heeft geen eigen fabrieken en laat zijn auto's produceren in Volvo-faciliteiten in de VS, Zuid-Korea en China. Binnen drie maanden wordt beslist of de nieuwe Polestar 7, een compacte SUV, in de Volvo-fabriek in Gent zal worden gebouwd. Dit model is onderdeel van Polestar’s ambitie om tegen 2027 jaarlijks 100.000 auto's te verkopen. Lohscheller benadrukt echter dat Polestar niet mikt op massaproductie. “We willen een premiummerk blijven en ons onderscheiden.”
Ondanks de uitdagingen – zoals een verlies van 310 miljoen euro in het derde kwartaal van 2024 – is Polestar vastberaden. Door in te spelen op sentimenten rond Musk en innovatieve oplossingen te bieden, hoopt het merk een groter aandeel in de elektrische automarkt te veroveren.