Polestar zoekt samenwerking met Volvo na teruglopende verkoopcijfers
Met teruglopende verkoopcijfers past Polestar zijn strategie aan door zijn samenwerking met Volvo-dealers te hernieuwen, te beginnen in België. In 2024 zullen vier Belgische Volvo-dealers ook Polestar-modellen verkopen, als antwoord op de vraag naar een sterkere verkoopstrategie.
De marketing van Polestar is al enige tijd gericht op een alternatieve benadering: met “Spaces” op ongebruikelijke locaties, zoals winkelcentra, introduceerde het merk zijn modellen – de Polestar 2, 3 en 4 – aan het publiek. Toch leverde deze aanpak niet de verwachte omzet op. Na een omzetverlies van 17 procent dit jaar, besloot ceo Michael Lohscheller het verkoopmodel aan te passen om beter op de traditionele klantbehoeften in te spelen. “We moeten niet alleen auto’s tonen, maar ze ook verkopen,” verklaarde Lohscheller, die hiermee de focus op directe verkoop onderstreept.
Komend jaar openen ACG Gent, Sterckx-De Smet, Mobicore Groep en Vermant Group nieuwe Polestar-verkooppunten in België. Deze nieuwe locaties blijven afzonderlijk van de Volvo-showrooms, maar markeren wel een gedeeltelijke terugkeer naar de dealers, ondanks dat Volvo zijn aandeel in Polestar onlangs van 48 naar 18 procent verlaagde. Het is een pragmatische stap om de dalende verkoopcijfers te stuiten en biedt klanten de mogelijkheid om Polestar-modellen te ontdekken op bekende locaties. De keuze om in België met gevestigde dealers samen te werken, kan een opmaat zijn voor verdere uitbreidingen in Europa als deze aanpak aanslaat.