Onderzoek: 'Productie EV's in 2027 goedkoper dan brandstofauto'
EV's zullen binnen drie jaar goedkoper zijn om te produceren dan auto's met een verbrandingsmotor, stelt onderzoeksbureau Gartner in een nieuw rapport. Volgens Gartner wordt dit een keerpunt in de automotive sector. Het verschil tussen de aanschaf van een benzine/dieselauto versus elektrische auto's wordt in rap tempo kleiner.
Volgens Gartner zullen de productiekosten van elektrische voertuigen (EV's) tegen 2027 lager zijn dan die van auto's met een verbrandingsmotor (ICE). De daling van de productiekosten wordt mogelijk gemaakt door nieuwe productietechnologieën zoals gecentraliseerde voertuigarchitectuur en gigacasting, die de productiekosten en de montagetijd verminderen.
Pedro Pacheco, Gartner: "EV's bereiken veel sneller dan verwacht het kostenniveau van brandstofauto's."
De markt voor elektrische voertuigen wordt verder gekenmerkt door hevige concurrentie, vooral uit China, wat leidt tot lagere prijzen en hogere druk op bestaande bedrijven. Zo heeft Tesla de prijzen van zijn modellen verlaagd, om te kunnen concurreren met Chinese auto's, maar ook de BMW 3-serie.
Startups binnen de EV-sector zullen het wel moeilijk houden. Ongeveer 15% van de EV-startups die sinds het laatste decennium zijn opgericht, zal tegen 2027 failliet gaan of worden overgenomen, aldus Gartner. De reden: moordende concurrentie binnen de wereld van EV-fabrikanten. Alleen bedrijven met de beste auto's, marketing, marges en productiekosten zullen overleven.
Er zijn ook nog wel uitdagingen voor EV-auto's. Zo zijn reparaties van EV-auto's na een ongeluk vaak enorm duur (+30%) wat hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot hogere verzekeringspremies. In het Verenigd Koninkrijk zijn EV's al steeds moeilijker te verzekeren.
De productie van EV's zal naar verwachting in 2024 van 18,4 miljoen auto's naar 20,6 miljoen in 2025 groeien.