Honda N-Van moet klein, leuk en super goedkoop worden
Honda wil de verkoop van elektrische voertuigen in Japan een impuls geven door zich te richten op een van de populairste marktsegmenten: vans. Deze compacte, stadsgerichte bestelwagens en personenvervoerders zijn een bekend gezicht op Japanse wegen, en de elektrische N-Van moet als het aan het bedrijf ligt een hit worden.
De N-Van is gebaseerd op een driewieler aangedreven bestelwagen die in 2018 in Japan werd uitgebracht. Qua ontwerp is er de afgelopen anderhalf jaar niet veel veranderd; de N-Van is nog steeds hoog, smal en doosvormig. De fijnere ontwerpdetails variëren echter per uitvoering. Zo valt de FUN-variant op met ronde LED-inzetten in de koplampen die verwijzen naar het erfgoed van Honda, en is de verkrijgbaar in verschillende kleurcombinaties.
Honda heeft diverse gebruiksscenario's in gedachten en biedt daarom een versie aan voor vrijwel elke klant. De reeks omvat aanvankelijk vier uitvoeringen: e: L4, e: FUN, e: G en e: L2.
De L4 heeft vier zitplaatsen, zoals de naam al enigszins aangeeft, en is ontworpen voor zowel commercieel als recreatief gebruik.
De FUN heeft ook vier zitplaatsen, maar richt zich meer op recreatief gebruik en heeft een luxer interieur.
De G heeft één zitplaats en een herontworpen dashboard om langere items te kunnen vervoeren.
De L2 heeft twee zitplaatsen in een tandemconfiguratie heeft.
De aandrijving komt van een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het wagentje moet een actieradius krijgen van 245 kilometer, wat genoeg is voor de met name Japanse steden waar Honda de auto's hoopt te zien.
De prijzen variëren van ¥2.439.800 voor de eenzitter tot ¥2.919.400 voor de FUN, wat respectievelijk ongeveer €15.600 en €18.600 is bij de huidige wisselkoers.