ElectraMeccanica Solo: van innovatie tot schroothoop
De ElectraMeccanica Solo, ooit geprezen als de toekomst van stadsvervoer, eindigt nu in een schroothoop in Arizona. Wat ging er mis met deze veelbelovende elektrische driewieler?
De ElectraMeccanica Solo werd in 2016 onthuld en begon in 2017 met de productie in Vancouver, Canada. Deze eenpersoons elektrische auto, uitgerust met een 17.3 kWh batterij, een motor met 56 pk en een topsnelheid van 80 mph, werd gepresenteerd als een revolutionaire oplossing voor stedelijke mobiliteit. De Solo werd aanvankelijk geïntroduceerd op de Canadese markt voor 19,888 dollar, maar de prijs steeg tot ongeveer 23,200 dollar bij de verhuizing naar Arizona.
Ondanks de veelbelovende start, begonnen de problemen zich al snel op te stapelen. In 2023 ontving ElectraMeccanica meldingen van klanten over verlies van aandrijving tijdens het rijden. Deze meldingen leidden tot een terugkoopactie van 429 voertuigen in de Verenigde Staten. Het technische team van ElectraMeccanica slaagde er niet in om de oorzaak van het probleem te achterhalen, wat uiteindelijk leidde tot de beslissing om de voertuigen terug te kopen en te vernietigen.
In 2024 werd ElectraMeccanica overgenomen door Xos Inc., een bedrijf dat geen interesse had in het herstellen of doorverkopen van de Solo's. In plaats daarvan besloot Xos Inc. om de voertuigen te vernietigen. Honderden Solo's liggen nu te vergaan in een Amerikaanse junkyard, een tragisch einde voor een voertuig dat ooit werd gezien als de toekomst van stedelijke mobiliteit.