De Smart #3, wordt de grootste Smart ooit een succes?
Smart heeft besloten het over een andere boeg te gooien. Waar iedereen Smart kent als de producent compacte auto's die voor de stad gemaakt zijn is dit nu niet meer zo. Smart is in samenwerking met het Chinese Geely begonnen aan de productie van crossover EV's.
Smart staat al decennia bekend als het automerk dat van die kleine autootjes maakt. Hier is met de introductie van de Smart #1 en de Smart #3 verandering in gekomen. Het merk dat valt onder Mercedes-Benz heeft in samenwerking met Geely besloten in te zetten op crossover EV's. De nieuwe Smart #3 gaat dan ook niet in competitie met de nieuwe Renault 5 maar is een directe concurrent van de Volvo EX30.
De Smart #3 is een stuk ruimer dan de auto's die Smart voorheen produceerde. Smart stond bekend om zijn kleine maar praktische auto's die makkelijk konden worden geparkeerd en simpel door straatjes manoeuvreerden. De nieuwe #3 is hier niet bepaald meer voor geschikt maar biedt wel iets anders: ruimte. De focus op ruimte is niet gek als men bedenkt dat de auto grotendeels wordt geproduceerd voor de Chinese markt. In China is iedereen dol op ruime auto's en is een ruim en modern interieur erg belangrijk. De #3 is dan ook ruim en voorzien van een erg strak ogend interieur.
De Smart #3 is te leveren met twee verschillende opties. De #3 is in vier uitvoeringen leverbaar met een 272 pk elektromotor en er komt een Brabus uitvoering die 428 pk levert. Met deze cijfers lijkt de #3 voor stevige competitie te gaan zorgen op de EV-markt. Vier van de vijf uitvoeringen hebben een 66-kWh accu, de goedkoopste uitvoering is voorzien van een 49-kWh accu. De goedkoopste versie van de #3 gaat 38.395 euro kosten. De specificaties zijn dan ook iets minder goed dan die van de andere 4 uitvoeringen. De snellader heeft 120 kW in plaats van 150, de boordlader is wat trager met 7,4 in plaats van 22 kW en de radius blijft steken op 415 kilometer in plaats van 455.
De Smart #3 lijkt een spannend alternatief te worden voor een Tesla of een Volvo. De auto is geproduceerd door een merk dat al lang mee gaat en onder de vleugel van het gelauwerde Mercedes opereert. De prijs van de #3 ligt veelal onder de 50.000 euro en dat is geen slechte prijs voor deze EV. Al lijkt Smart met het produceren van de #3 een beetje zijn identiteit kwijt te zijn geraakt is dit geen slechte ontwikkeling.