Nissan GT-R verdwijnt in 2025, autoliefhebbers in rouw
Na 17 jaar trouwe dienst is het einde van de iconische Nissan GT-R in zicht. Strengere wet- en regelgeving dwingen Nissan om de supercar te beëindigen, ondanks de wens van het merk om het model nog langer op de markt te houden. Een directe opvolger is voorlopig nog niet in zicht.
De Nissan GT-R, die sinds 2007 in productie is, zal in 2025 wereldwijd van de markt verdwijnen. Hoewel Nissan de auto graag langer had geproduceerd, zorgen strengere regelgeving voor het einde van de GT-R, aldus Pierre Loing, Global Product Manager bij Nissan. De auto werd al in 2021 van de Europese markt gehaald vanwege nieuwe geluidsnormen en verdween uit Australië door aangescherpte crashtestregels. Nu komt ook voor de rest van de wereld het afscheid van deze legendarische supercar.
Hoewel de GT-R jarenlang het vlaggenschip van Nissan was, is er voorlopig nog geen directe opvolger gepland. De introductie van een volledig elektrische GT-R, zoals gesuggereerd door het Hyper Force-concept, lijkt pas tegen het einde van dit decennium te gebeuren. Nissan heeft wel aangekondigd dat het aan nieuwe sportmodellen werkt, waaronder mogelijk een nieuwe versie van de Silvia, maar dit is nog niet bevestigd voor productie.
Ondertussen blijft de afnemende vraag naar sportauto’s, gecombineerd met strengere regelgeving, een uitdaging voor autofabrikanten wereldwijd. Wetgeving in Europa heeft dit jaar al gezorgd voor het verdwijnen van andere sportmodellen zoals de Toyota GR86 en Subaru BRZ. Nissan volgt nu met het stoppen van de productie van de GT-R, waarmee een tijdperk van Japanse autosportlegendes ten einde komt.