Europese autobouwers zwaar getroffen op beurzen
Autobedrijven in Europa kregen maandag flinke klappen op de aandelenbeurzen na sombere berichten over hun financiële vooruitzichten. Zowel in Duitsland, Italië als het Verenigd Koninkrijk daalden de aandelen van bekende autofabrikanten aanzienlijk.
In Milaan zag Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Fiat en Peugeot, zijn beurswaarde met bijna 13 procent dalen. In Londen zakte het aandeel van Aston Martin zelfs met 20 procent. Ook in Frankfurt ging het bergafwaarts voor Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW, die elk rond de 3 procent verloren. Renault kende in Parijs een daling van bijna 4 procent. De bedrijven wijzen vooral naar een zwakke vraag vanuit China en oplopende kosten als de voornaamste oorzaken.
De verkoopcijfers in augustus laten een somber beeld zien, met bijna alle grote autofabrikanten die dalingen noteren. Alleen Skoda wist een bescheiden stijging van 0,2 procent te realiseren.
De situatie in de Duitse auto-industrie verslechtert snel, wat zorgt voor groeiende zorgen in het land. AM-columnist Arjen de Jong waarschuwde al voor mogelijk ingrijpende gevolgen voor dealerbedrijven en leasemaatschappijen, die in zware financiële problemen kunnen komen als de situatie aanhoudt.
De AEX-index in Amsterdam kende maandag een lichte daling van 0,1 procent en stond op 916,10 punten aan het begin van de handelsdag. Ook in Parijs en Frankfurt waren vergelijkbare verliezen van tot 0,8 procent te zien, terwijl Londen 0,2 procent omlaag ging. Exor, een Italiaans investeringsbedrijf met een groot belang in Stellantis, daalde met 2,5 procent in de AEX. ArcelorMittal wist als enige een winst van 1,2 procent te boeken.
De Nederlandse vakbond FNV waarschuwde vorige week voor mogelijk banenverlies bij toeleveranciers die sterk afhankelijk zijn van de Duitse automarkt. De dalende verkoopcijfers en de hoge kosten van de transitie naar elektrische auto's, in combinatie met tegenvallende export naar China, zetten de Duitse autofabrikanten onder zware druk. Volkswagen overweegt zelfs fabrieken in Duitsland te sluiten.
Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken uitte zijn bezorgdheid over de mogelijke gevolgen voor Nederlandse bedrijven die leveren aan de Duitse auto-industrie. Hij vindt het echter nog te vroeg voor concrete steunmaatregelen vanuit de Europese Unie, ondanks de groeiende problemen.