Ook Toyota stelt EV-doelen bij door tegenvallende vraag
Toyota verlaagt zijn verkoopdoelstellingen voor elektrische voertuigen in 2026 naar 1 miljoen, een daling van een derde ten opzichte van het oorspronkelijke plan. De afnemende vraag naar EV's dwingt het merk tot een strategische herziening.
Volgens bronnen heeft Toyota besloten om zijn eerdere doel van 1,5 miljoen verkochte EV’s in 2026 te verlagen naar 1 miljoen. Deze aanpassing volgt op de tegenvallende vraag naar elektrische auto's wereldwijd, een trend die ook bij andere fabrikanten zichtbaar is. Hoewel Toyota de nieuwe cijfers ontkent en spreekt van 'ijkpunten' in plaats van harde doelen, blijft de aanpassing significant. Het is niet de eerste autofabrikant die zijn EV-plannen bijstelt; ook merken zoals Volvo, Porsche en Ford hebben onlangs hun doelen
De afnemende vraag naar EV's heeft ook invloed op Toyota's productieplannen. De bouw van een nieuwe fabriek voor elektrische auto's in de Verenigde Staten, gepland voor eind 2025, is uitgesteld. Het merk kan nog geen nieuwe startdatum geven, maar verwacht ergens in 2026 te beginnen. Toyota heeft momenteel slechts één volledig elektrisch model op de markt, de bZ4X, en wil tegen 2026 vijf tot zeven nieuwe elektrische modellen introduceren.
Hoewel Toyota ooit vooropliep met de ontwikkeling van hybride voertuigen, bleef het merk relatief terughoudend met de overstap naar volledig elektrische auto’s. Dit blijkt nu een strategische keuze te zijn, gezien de huidige marktomstandigheden. Plug-in hybrides worden door Toyota inmiddels wel aangeboden, maar de vraag blijft of het merk op tijd kan inspelen op een eventuele opleving van de EV-markt. Critici vragen zich af of Toyota met zijn afwachtende houding straks niet met een achterstand begint wanneer de vraag naar elektrische auto's weer aantrekt.