Honda werkt aan synthetische handbak voor elektrische auto’s
Honda wil zijn geliefde handgeschakelde rijervaring behouden, zelfs in het tijdperk van elektrische voertuigen. Het Japanse merk ontwikkelt een synthetische handbak voor zijn toekomstige "0 Series" EV’s, compleet met een koppelingspedaal en kunstmatige schakelmomenten. Hoewel het nog onzeker is of dit systeem daadwerkelijk in productie gaat, laat Honda zien dat ze er in ieder geval alles aan doet om de rijbeleving van benzineauto's na te bootsen in zijn elektrische modellen.
Op een recent technologie-evenement in Japan demonstreerde Honda een prototype van zijn synthetische transmissie. Hiermee worden niet alleen kunstmatige schakelmomenten nagebootst, maar ook iconische motorgeluiden van Honda-modellen zoals de S2000, NSX en Civic Type R. Het systeem, vergelijkbaar met dat van de Hyundai Ioniq 5 N, biedt bestuurders de ervaring van een verbrandingsmotor door middel van neppe motor- en schakelgeluiden.
Echter, ondanks de indrukwekkende technologie, gaf een Honda-ingenieur toe dat de unieke schakelprecisie van bijvoorbeeld de S2000 niet volledig kan worden nagebootst. Of deze synthetische handbak uiteindelijk in productieversies van Honda’s elektrische auto’s terechtkomt, blijft nog maar de vraag. Toch toont het in ieder geval de vastberadenheid van Honda om rijplezier hoog in het vaandel te houden, zelfs in de wereld van elektrische voertuigen.