Karma Revero keert terug: oud ontwerp, hoge prijs
De Karma Revero, voorheen bekend als de Fisker Karma, maakt opnieuw zijn opwachting in Nederland. Ondanks zijn tijdloze ontwerp en krachtige prestaties is de prijs hoog voor een auto die inmiddels gedateerd aanvoelt. Met concurrenten als de BMW M5 lijkt de Revero vooral een exclusief model voor liefhebbers.
De Karma Revero, die ooit werd ontworpen door Henrik Fisker, blijft indruk maken met zijn uiterlijk, maar schiet tekort op het gebied van vernieuwing. Karma Automotive heeft de hybride plug-in nieuw leven ingeblazen, maar het blijft grotendeels dezelfde auto als de Fisker Karma uit 2011. Dit is niet per se negatief, want het ontwerp kan anno 2024 nog steeds mee. Echter, voor een auto die bijna €175.450 kost inclusief btw, exclusief bpm, had er wel meer modernisering mogen plaatsvinden.
De Revero heeft een gecombineerd vermogen van 536 pk en 746 Nm dankzij twee elektromotoren, en maakt gebruik van een 1,5-liter driecilinder benzinemotor van BMW als range extender. Volledig elektrisch heeft de auto een actieradius van 128 km, wat door de benzinemotor wordt verlengd tot 580 km. Ondanks de indrukwekkende cijfers voelt deze technologie niet baanbrekend aan, zeker in een markt waar volledig elektrische auto's steeds dominanter worden.
Prestaties zijn er zeker: de Revero sprint in ongeveer 4,5 seconden naar 100 km/u, maar de concurrentie biedt veel meer voor hetzelfde geld. Voor minder geld haal je bijvoorbeeld een BMW M5, die met zijn 727 pk en 1.000 Nm flink meer vermogen biedt. Ook het interieur van de Revero kan de tand des tijds niet volledig verbloemen, ondanks de toevoeging van nieuwe digitale schermen blijft het ontwerp enigszins gedateerd aanvoelen.
Hoewel de Karma Revero met zijn uiterlijk zeker opvalt en wellicht nostalgie oproept bij autoliefhebbers, lijkt hij vooral te concurreren met zichzelf. De vraag blijft of deze auto, met zijn forse prijs en verouderde technologie, de aandacht kan vasthouden in een markt vol innovatieve, volledig elektrische alternatieven.