Nio werkt aan hybride voor Europese markt om importheffingen te omzeilen
De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen Nio breidt zijn aanbod uit met een hybride model dat zich richt op de Europese markt. Het nieuwe voertuig valt onder het Firefly-budgetmerk en moet helpen om importheffingen te omzeilen en Nio’s positie in Europa te versterken.
Nio, dat tot nu toe alleen elektrische auto’s produceerde, werkt aan zijn eerste hybride voertuig. Dit voertuig zal in 2026 worden gelanceerd en is specifiek bedoeld voor exportmarkten zoals Europa en het Midden-Oosten. Dit besluit volgt op de invoering van importheffingen op Chinese elektrische voertuigen en is genomen in samenwerking met Nio’s investeerder CYVN Holdings uit Abu Dhabi. Hybrides blijven hier echter van vrijgesteld waardoor een hybride model Nio helpt om hoge kosten in Europa te vermijden en beter te concurreren op prijs.
Volgens anonieme bronnen zal Nio de eerste Firefly-hybride onthullen tijdens zijn jaarlijkse evenement op 21 december, met een verwachte lancering eind 2026 en levering vanaf 2027. De keuze voor het Firefly-merk is bedoeld om een betaalbaar alternatief aan te bieden naast Nio’s premium elektrische modellen. Het is nog niet bevestigd of Firefly naast EV’s ook daadwerkelijk hybride voertuigen zal produceren, maar Nio hoopt hiermee de Europese markt te betreden zonder te veel marge te verliezen aan importkosten.