Nissan na winstdaling: 9.000 banen geschrapt en productie verlaagd
Nissan verkeert in financieel zwaar weer. Na een forse daling van de operationele winst kondigt het Japanse autoconcern een ingrijpende reorganisatie aan, waarbij wereldwijd 9.000 banen verdwijnen en de productiecapaciteit met 20 procent wordt teruggebracht.
Het eerste halfjaar van Nissan's boekjaar 2024 was een flinke tegenvaller: de operationele winst daalde met 90 procent, van 336,7 miljard yen naar 32,9 miljard yen, omgerekend een verlies van bijna 2 miljard euro ten opzichte van vorig jaar. Deze winstdaling wordt onder andere toegeschreven aan stijgende verkoopkosten en een licht afnemende vraag naar Nissan-auto’s. Door de reorganisatie hoopt het bedrijf de vaste kosten met 300 miljard yen (ongeveer 1,8 miljard euro) te verlagen en daarmee zijn positie in de competitieve automarkt te versterken.
Topman Makoto Uchida benadrukt dat de bezuinigingen noodzakelijk zijn om sneller in te kunnen spelen op marktveranderingen. Om dit te realiseren, zet Nissan in op een nauwere samenwerking met alliantiepartners Renault en Mitsubishi. Bovendien verkoopt Nissan een deel van zijn belang in Mitsubishi, wat het bedrijf volgens Uchida “financiële flexibiliteit” oplevert. Het merk mikt op een kortere ontwikkelingstijd voor nieuwe modellen, teruggebracht naar 30 maanden per model, en de versterking van de e-Power- en PHEV-markt in de VS en China.
Nissan’s reorganisatie komt in een jaar waarin het merk zich juist ambitieuze doelen had gesteld met 'The Arc', een strategisch groeiplan waarin de introductie van 30 nieuwe modellen binnen drie jaar centraal stond. Hoewel Nissan dit doel niet laat varen, ligt de focus voorlopig op winstgevendheid boven het behalen van hoge verkoopcijfers. The Arc zal waarschijnlijk enige vertraging oplopen door de besparingen op ontwikkelingskosten, maar Nissan blijft zich inzetten voor groei en elektrificatie in de nabije toekomst.