Japanse automerken vechten voor het voortbestaan van de verbrandingsmotor

De verbrandingsmotor is nog lang niet afgeschreven. Tijdens de Expo 2025 in Osaka rijden Toyota, Mazda, Subaru en anderen met auto's die gewoon lekker draaien op synthetische brandstof. Het doel: laten zien dat ook fossielvrije mobiliteit mogelijk is mét motorgeronk.
Synthetische benzine uit Japanse bodem
De voertuigen worden aangedreven door een mengsel van synthetische brandstof, geleverd door ENEOS Corporation. Dit Japanse energiebedrijf opende in september 2024 een demonstratiefabriek die dagelijks 160 liter synthetische benzine kan produceren. De brandstof wordt gemaakt uit waterstof en koolstofdioxide, en is bedoeld als schone vervanger van fossiele brandstoffen.
Tijdens de wereldtentoonstelling Expo 2025 in Osaka zullen onder meer Toyota, Mazda, Subaru, Suzuki en Daihatsu voertuigen leveren die met deze brandstof rijden. Daarmee willen de merken aantonen dat verbrandingsmotoren ook in een duurzame toekomst hun plaats behouden.
Nieuwe motoren voor een CO2-neutrale toekomst
Toyota, Mazda en Subaru werken sinds vorig jaar samen aan de doorontwikkeling van de klassieke motor. Elk merk ontwikkelt zijn eigen ‘signature engine’, die moet kunnen draaien op koolstofneutrale brandstoffen. Toyota komt met drie nieuwe viercilinders-in-lijn, Mazda ontwikkelt een rotatiemotor en een Skyactiv-Z viercilinder, en Subaru zet alles op de bekende boxermotor.
De motoren zijn ontworpen om te functioneren met alternatieven als synthetische benzine, vloeibare waterstof en biobrandstoffen. Volgens de merken is dit een logische stap richting CO2-vrije mobiliteit, zonder het rijplezier op te offeren.
Hightech etalage op wereldniveau
De Expo 2025 wordt een zestal maanden lang het wereldtoneel van technologische innovatie. Meer dan 160 landen, waaronder China en de Verenigde Staten, presenteren er hun nieuwste snufjes op het gebied van ruimtevaart, geneeskunde, robotica en mobiliteit.
Japanse autofabrikanten grijpen de gelegenheid aan om te laten zien dat hun verbrandingsmotoren nog lang niet klaar zijn voor de schroothoop – zolang ze maar op de juiste brandstof draaien.