Porsche blijft Macan met verbrandingsmotor wereldwijd aanbieden
Terwijl Europa de Macan met verbrandingsmotor heeft uitgezwaaid, blijft Porsche dit populaire model in de rest van de wereld verkopen. Het merk denkt zelfs na over een mogelijke facelift voor de ICE-Macan.
Macan blijft wereldwijd populair
De Porsche Macan, gebouwd in Leipzig, blijft voorlopig in productie voor markten buiten Europa. Dit model, samen met de Cayenne, heeft Porsche naar ongekende verkoophoogtes gebracht. Waar de Porsche 944 ooit met 150.000 geproduceerde exemplaren als een verkooptopper gold, levert Porsche tegenwoordig jaarlijks rond de 300.000 auto’s af. De Macan speelt hierbij een belangrijke rol, zeker buiten Europa waar de vraag naar auto’s met verbrandingsmotor onverminderd groot blijft.
Strengere regels in Europa
In Europa is de verkoop van de Macan met verbrandingsmotor stopgezet, officieel vanwege strengere regels rond cybersecurity. Zo moeten alle nieuwe auto’s sinds juli 2024 zijn uitgerust met een zogenoemde ‘zwarte doos’ die rijgegevens registreert. Porsche heeft besloten om de Macan niet meer aan te passen aan deze nieuwe regelgeving, gezien de kosten en de beperkte resterende levensduur van het model. Daardoor is de Macan hier alleen nog beschikbaar als volledig elektrische versie.
Toekomst met verbrandingsmotoren
Buiten Europa blijft Porsche echter inzetten op een breed aanbod van modellen, inclusief verbrandingsmotoren, plug-in hybrides en EV’s. In Amerika, waar de regelgeving minder strikt is, kan de Macan nog jarenlang verkocht worden. Volgens geruchten overweegt Porsche zelfs een nieuwe facelift voor de Macan. De laatste facelift dateert van 2021, en met de oorsprong van het model in 2014 zou dit een verlenging van zijn levenscyclus betekenen.