Jaguar maakt radicale koerswijziging met nieuwe merkidentiteit en focus op EV's
Jaguar zet een grote stap richting een nieuw tijdperk en onthult een volledig vernieuwde merkidentiteit. Met drie nieuwe logo’s, een frisse designtaal en een nadruk op elektrische voertuigen wil het merk zijn toekomst opnieuw vormgeven. Op 2 december wordt de eerste conceptauto van deze transformatie gepresenteerd.
Het iconische ronde logo met de jaguarkop maakt plaats voor drie moderne alternatieven. Het belangrijkste logo wordt een woordmerk: de naam Jaguar in een strak, nieuw lettertype. De bekende springende jaguar blijft behouden, maar springt nu in een andere richting, symbolisch voor de koerswijziging van het merk. Daarnaast is er een cirkelvormig logo met een ‘J’ en een gespiegelde ‘J’, genaamd de ‘leaper’. Hoe deze logo’s precies worden toegepast, wordt duidelijk bij de onthulling van de nieuwe conceptauto.
Na afscheid te hebben genomen van zijn volledige modellengamma met brandstofmotoren, richt Jaguar zich volledig op elektrische voertuigen. Het eerste model dat deze transformatie belichaamt, is een nog mysterieuze elektrische GT. Dit model wordt voorzien van de nieuwe merkidentiteit, die volgens Jaguar draait om “exuberant modernisme” en een compleet nieuwe designtaal.
Jaguar ondergaat een rigoureuze rebranding, inclusief een website die nu meer wegheeft van een woke high-fashionmerk dan van een autofabrikant. Ook sociale media zijn volledig opgeschoond en tonen momenteel slechts een teaser. Hoewel de vernieuwingsslag voor veel aandacht zorgt, wordt de opvallende marketingstrategie nogal kritisch ontvangen op social media.
Met de onthulling van de conceptauto op 2 december hoopt Jaguar zijn vernieuwde visie op mobiliteit volledig te laten zien en een nieuwe generatie klanten te bereiken.