Is deze half miljoen euro kostende Donkervoort het nieuwe speeltje van Prins Bernhard?
24Cars was aanwezig op het circuit van Zandvoort voor een serie interviews toen er plots iets heel bijzonders aan kwam gereden. Een Bare Naked Donkervoort F22 met daarin niemand minder dan de eigenaar van Circuit Park Zandvoort: Prins Bernhard van Oranje.
Prins Bernhard Junior, sinds 2016 eigenaar van Circuit Zandvoort, is een fervent autoliefhebber met een indrukwekkende collectie bijzondere voertuigen. In 2006 kocht hij een uiterst zeldzame TVR Sagaris, één van slechts twaalf exemplaren met het stuur aan de linkerkant. Deze unieke auto werd in 2011 te koop aangeboden voor 89.000 euro.
Daarnaast heeft de Prins een voorliefde voor de exclusieve Alfa Romeo 8C. Hij was eigenaar van een zwarte 8C Competizione, één van de slechts tien exemplaren die naar Nederland kwamen. Later verruilde hij deze voor een rode 8C Spyder, waarmee hij enkele jaren geleden op Circuit Zandvoort gespot werd.
@24carsnl Afgelopen dinsdag kwam 24Cars Prins Bernhard tegen in een toch wel vrij bijzondere Donkervoort. #viralvideos #viral_video #gearhead #donkervoort #f22 #tiktokcars #carsoftiktok #automotive #auto #foryou #fy ♬ origineel geluid - 24Cars
We hebben de Prins nu gespot met wat misschien zijn nieuwe speeltje is: een Donkervoort F22. Uiteraard is dit niet zomaar een F22. Dit is namelijk één van de 25 die een volledig carbon fiber body heeft, ofwel de Bare Naked uitvoering. In plaats van de zwarte carbon kleur heeft deze een transparante lak gekregen met een groene tint. Een zeldzame verschijning dus. Echter liet de Prins 24Cars weten niet bang te zijn om met de auto te rijden maar hij moest er wel bij zeggen dat het met de semi-slicks niet helemaal aan te raden was in de regen.
Deze Bare Naked Donkervoort F22 heeft geen lullig prijskaartje. Een 'normale' F22 heeft al een vanafprijs van zo'n 240.000 euro. Een versie als deze kost je een pittige 513.000 euro.
Prins Bernhard Junior moet zijn eigen inkomen genereren, aangezien hij geen lid is van het Koninklijk Huis en dus geen recht heeft op een staatstoelage. Dit doet hij met succes als ondernemer. Samen met drie zakenpartners heeft hij een aanzienlijke vastgoedportefeuille opgebouwd, met maar liefst 100 panden. Onder de naam Pinnacle ontwikkelt en verkoopt hij ook vastgoed. In 2020 werd bijvoorbeeld bijna 80 miljoen euro verdiend met de verkoop van kantoren en appartementen. Deze activiteiten leveren hem de bijnaam "pandjesprins" op, al zorgt dat soms ook voor een beetje kritiek.
Daarnaast is Bernhard mede-eigenaar van Levi 9, een softwareontwikkelaar die in 2021 een omzet van meer dan 60 miljoen euro behaalde en 13 miljoen euro winst noteerde. Zijn zakelijke successen zorgden ervoor dat hij in 2022 voor het eerst verscheen in de Quote 500, waar zijn vermogen werd geschat op 125 miljoen euro.
De Donkervoort F22, vernoemd naar de in 2022 geboren Filippa Donkervoort, combineert de kracht van Audi's vijfcilinder met een verrassend praktisch design. Met een gewicht van slechts 750 kilo en 500 pk, is dit een zeer serieuze supercar.
De 2,5-liter vijfcilinder turbomotor van Audi is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak met rev-matching-technologie. Dit zorgt niet alleen voor een gewichtsbesparing van 12 kilo, maar maakt schakelen soepel en snel. Met de 500 pk en 640 Nm sprint de F22 in 2,5 seconden naar 100 km/u en bereikt hij in minder dan 8 seconden 200 km/u. De topsnelheid ligt op 290 km/u, terwijl de pk-gewichtsverhouding uitkomt op 666 pk per ton. Het chassis van buizen en koolstofvezel biedt een stijfheid die tweemaal zo groot is als die van de D8 GTO Individual Series.
Oorspronkelijk zouden er slechts 75 F22’s worden geproduceerd, maar de vraag bleek zo groot dat Donkervoort besloot 25 extra exemplaren te maken, waarmee het totaal op 100 komt. De productie loopt nu door tot medio 2025, en bestellingen komen uit landen als de VS, de Verenigde Arabische Emiraten en Israël. Elk model behoudt dezelfde indrukwekkende specificaties en prestaties.
Twee derde van de Nederlanders kan niet eens een auto kopen
Terwijl prins Bernhard Jr. deze dikke bak rijdt kan twee derde van de Nederlanders niet eens genoeg centen bij elkaar rapen om een auto te kopen. Dit blijkt allemaal uit onderzoek van AutoTrack, de gemiddelde nieuwprijs steeg de afgelopen twee jaar met bijna 5.000 euro en ligt nu rond de 48.000 euro. Ter vergelijking: een occasion kost gemiddeld 24.000 euro en is daarmee voor veel mensen een beter alternatief.
Volgens AutoTrack-expert Tim Roks kiezen steeds meer mensen voor een tweedehands auto vanwege de lagere kosten en de beperktere waardedaling. Zo werden in 2023 maar liefst 1,3 miljoen occasions verkocht, tegenover slechts 370.000 nieuwe auto’s. Vooral de populaire Volkswagen Golf is als occasion aantrekkelijk geprijsd: een exemplaar van drie jaar oud koop je vanaf 20.000 euro, terwijl een nieuwe Golf minstens 34.000 euro kost.
Terwijl autoliefhebbers als Bernhard Jr. kunnen genieten van de nieuwste technische hoogstandjes, blijft voor veel Nederlanders de occasionmarkt de enige haalbare optie.