Tesla model 3 scoort slechtst bij Duitse keuring
De Tesla Model 3 valt op in de TÜV-rapportage, maar niet in positieve zin. Bij de Hauptuntersuchung (HU), vergelijkbaar met de APK, blijkt een opvallend hoog percentage van deze auto's gebreken te vertonen.
Tesla Model 3 onderaan de lijst
Uit het TÜV-rapport 2025 blijkt dat 14,2 procent van de Tesla Model 3's na twee of drie jaar gebruik ‘significante defecten’ heeft. Dit plaatst het model niet alleen onderaan in die leeftijdscategorie, maar zelfs in de lijst met auto’s tot vijf jaar oud. Van de 111 onderzochte modellen presteert de Model 3 het slechtst.
De problemen liggen vooral bij het onderstel en de remmen, onderdelen die extra worden belast door het hogere gewicht van elektrische voertuigen. Volgens de TÜV zijn dit veelvoorkomende aandachtspunten bij EV’s die speciaal als elektrische auto’s zijn ontwikkeld, zoals de Model 3 en Renault Zoe. Modellen gebaseerd op een bestaand platform, zoals de Volkswagen e-Golf en Mini Cooper SE, presteren beter dankzij beproefde technieken.
Elektrische auto's presteren wisselend
Hoewel elektrische voertuigen gemiddeld niet beter of slechter scoren dan auto's met verbrandingsmotoren, laat de massale deelname aan het TÜV-onderzoek voor het eerst duidelijke trends zien. Defecten aan EV’s hebben zelden te maken met de aandrijflijn, maar vaker met het onderstel of de remmen. Dit onderstreept het belang van regelmatig onderhoud, zeker bij zwaardere voertuigen zoals EV’s.
Bij Tesla speelt bovendien nog een specifiek probleem: verlichtingsgebreken. Deze worden door de TÜV als ernstig beschouwd, wat het hoge defectpercentage van de Model 3 deels verklaart. Hoewel dit een aandachtspunt is, betekent het niet dat de Model 3 structureel onbetrouwbaar is. Oudere exemplaren kunnen met goed onderhoud nog steeds een verstandige keuze zijn, zo benadrukt de koopwijzer van AutoWeek.
Honda Jazz blijft onverslaanbaar
De Honda Jazz komt opnieuw als meest betrouwbare auto uit de TÜV-rapportage. Dit illustreert het consistente succes van het model, dat al jarenlang aan de top staat in betrouwbaarheidsonderzoeken.