Bugatti Tourbillon: het oorverdovende geluid van een V16-meesterwerk
Bugatti werkt hard aan zijn nieuwste hypercar, de Tourbillon, en het geluid dat deze krachtpatser produceert is ronduit spectaculair. Een prototype, uitgerust met een atmosferische V16-motor van Cosworth, is onlangs gespot tijdens tests in Zagreb, Kroatië. Met een vermogen van 1.000 pk zonder turbo’s en een waanzinnige sound belooft deze Bugatti echt een waar spektakelstuk te worden.
De Bugatti Tourbillon, de opvolger van de iconische Chiron, maakt al indruk nog voordat hij officieel in productie is genomen. Onlangs werd dit prototype, vermoedelijk het zevende experimentele model (XP7), gespot tijdens tests bij Rimac's testfaciliteit in Zagreb. Wat direct opvalt, is het indrukwekkende geluid van de 8,3-liter atmosferische V16-motor, ontwikkeld door Cosworth. Zelfs op lage toeren klinkt de motor als een symfonie van brute kracht.
Deze motor, die een adembenemende 9.500 toeren per minuut bereikt, biedt 1.000 pk zonder de hulp van turbo’s. Deze specificaties maken de Tourbillon uniek in een tijd waarin veel hypercars overschakelen op kleinere motoren met hybride ondersteuning. Bugatti lijkt met dit model het ultieme statement te maken: ongeëvenaarde prestaties gecombineerd met een onvergetelijke geluidservaring.
Hoewel de exacte prestatiespecificaties nog niet volledig bekend zijn, heeft Bugatti-CEO Mate Rimac laten doorschemeren dat de Tourbillon mogelijk de magische grens van 500 km/u (310,6 mph) wil doorbreken. Hiermee zou Bugatti opnieuw de lat hoger leggen in de wereld van hypercars. De productie zal beperkt blijven tot slechts 250 exemplaren. Klanten zullen echter nog even moeten wachten: leveringen staan gepland voor 2026.
Ondanks de strenge emissieregels, vooral in Europa, slaagt Bugatti er dus in om met de V16 een ongefilterd geluid te behouden dat puristen zal aanspreken. Het is een knipoog naar de gloriedagen van de W16-motoren van Bugatti, die afscheid nemen met de Mistral en Bolide-modellen. De Tourbillon zet deze erfenis voort en bewijst dat traditionele verbrandingsmotoren nog steeds op nummer 1 staan in de hypercarwereld, zij het op een exclusieve schaal.
Waar andere fabrikanten kritiek kregen op het gedempte geluid van hun nieuwe motoren, zoals Ferrari’s V6 in de F80, lijkt Bugatti deze valkuil te vermijden. Voor een prijskaartje van 3,6 miljoen euro mogen klanten ook niets minder dan perfectie verwachten. De Tourbillon zal niet alleen een technisch meesterwerk zijn, maar ook een emotionele ervaring bieden die zowel bestuurders als toeschouwers versteld doet staan.