Nissan zoekt dringende redding nu Renault belang afbouwt
Nissan verkeert in zwaar weer. Met Renault dat zijn belang in de Japanse autofabrikant verder afbouwt, is Nissan in een race tegen de klok om een nieuwe aandeelhouder te vinden. De druk om snel een stabiele investeerder te strikken, groeit met de dag.
Nissan moet binnen een jaar een vaste aandeelhouder vinden om het hoofd boven water te houden. “We hebben twaalf tot veertien maanden om te overleven,” verklaarde een anonieme bron binnen het management aan de Financial Times. Renault, dat in 1999 een groot belang nam in Nissan om het bedrijf van faillissement te redden, heeft zijn aandelen in de afgelopen jaren al deels verkocht en wil dit proces voortzetten tot een belang van slechts 15%.
Nissan zoekt een betrouwbare langetermijninvesteerder, zoals een bank of verzekeraar, die een deel van Renaults huidige belang kan overnemen. Ondertussen worden ook andere mogelijkheden overwogen, waaronder een eventuele investering van Honda.
De zorgen bij Nissan zijn niet alleen financieel. Het bedrijf kampt met dalende verkopen op de belangrijke markten van China en de Verenigde Staten, terwijl de kosten stijgen. Daarnaast hangt de terugkeer van Donald Trump als president van de VS als een schaduw over Nissan, omdat hij heeft aangekondigd importheffingen op te voeren.
Om kosten te besparen, heeft Nissan al aangekondigd wereldwijd 9.000 banen te schrappen, een besparing van ongeveer 7% van het personeelsbestand. Ook overweegt het concern de productie in de VS terug te schroeven en zoekt het toenadering tot Honda om samen te werken op het gebied van elektrische voertuigen en software.
Het vertrek van Renault zou een einde betekenen aan een van de oudste auto-allianties ter wereld. De samenwerking tussen de twee bedrijven begon in 1999 en heeft decennia standgehouden, ondanks de turbulentie rondom voormalig topman Carlos Ghosn. Zijn val en vlucht uit Japan naar Libanon hebben het vertrouwen tussen de bedrijven ernstig beschadigd.
Renaults keuze om uit Nissan te stappen lijkt mede ingegeven door ontevredenheid over de financiële prestaties van de Japanners. Voor Renault kan de verkoop van aandelen aan Honda strategisch aantrekkelijk zijn, omdat de twee bedrijven zich op verschillende markten richten en geen directe concurrenten zijn.
De situatie bij Nissan blijft gespannen. Onlangs hebben investeringsfondsen zoals Effissimo Capital en Oasis Management belangen genomen in het bedrijf. Effissimo, bekend om zijn activistische aanpak, heeft eerder al ingrijpende veranderingen afgedwongen bij andere grote bedrijven zoals Toshiba.
Met de klok die doortikt, moet Nissan snel een oplossing vinden. Of de mogelijke samenwerking met Honda voldoende is om het tij te keren, blijft de vraag. Eén ding is zeker: de toekomst van Nissan hangt aan een zijden draadje.