Nissan verwacht verlies van ruim 4,6 miljard: grootste verlies ooit in aantocht

Autofabrikant Nissan waarschuwt voor een fors groter verlies dan eerder gedacht. Door hoge herstructureringskosten en afschrijvingen zou het verlies over boekjaar 2024 kunnen oplopen tot ruim 4,6 miljard euro, ruim negen keer meer dan de eerdere prognose.
Nissan schat het verlies over het boekjaar dat eind maart afliep op 750 miljard yen, omgerekend zo’n 4,62 miljard euro. Daarmee zou het bedrijf het grootste verlies in zijn geschiedenis boeken, en zelfs het eerdere recordverlies van 684,4 miljard yen uit 2000 overtreffen. De oorspronkelijke verwachting lag nog op een verlies van 80 miljard yen (493 miljoen euro), maar die is door tegenvallers volledig ingehaald door de realiteit.
Afschrijving en reorganisatie de oorzaak
De oorzaak ligt onder meer in hoge afschrijvingen op fabrieken in Japan, Noord- en Latijns-Amerika en Europa, en flink uit de hand gelopen kosten voor een wereldwijde reorganisatie. In dat kader maakte Nissan eind vorig jaar bekend 9.000 banen te schrappen. De definitieve jaarcijfers worden op 13 mei gepresenteerd.
Hoewel de omzet licht is gestegen naar een verwachte 12,6 biljoen yen (ongeveer 77,5 miljard euro), moest Nissan zijn winstverwachting bijstellen naar 85 miljard yen (iets meer dan 520 miljoen euro), waar eerder nog werd uitgegaan van 120 miljard yen. In totaal verkocht het merk wereldwijd 330 miljoen voertuigen, een daling van 4,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Volgens analisten heeft Nissan het moeilijk in zowel China als de Verenigde Staten – de twee belangrijkste markten voor het merk. In China zorgen prijsvechters van eigen bodem voor stevige concurrentie, terwijl het merk in de VS marktaandeel verliest door een gebrek aan hybride modellen in het assortiment.
Mislukte fusie
De mislukte fusiebesprekingen met concurrent Honda maken het plaatje compleet. De gesprekken ketsten af toen Honda voorstelde om Nissan als dochteronderneming op te nemen, iets wat intern op fel verzet stuitte. De afgebroken onderhandelingen leidden tot het vertrek van CEO Makoto Uchida. Zijn opvolger, Ivan Espinosa, die op 1 april aantrad, heeft aangegeven open te staan voor nieuwe samenwerkingen om de investeringen in nieuwe voertuigtechnologie te verlichten.
Ook in Nederland merkt Nissan de gevolgen van de moeilijke periode. Waar het merk begin jaren ’90 nog meer dan 31.000 auto's per jaar verkocht, bleef de teller in 2024 steken op slechts 5.500. Alleen in 2018 – het introductiejaar van de tweede generatie Nissan Leaf – wist het merk nog kortstondig te pieken.