Nieuwe trend op Marktplaats: automaat verslaat handgeschakeld
Automaten zijn in 2024 voor het eerst populairder dan handgeschakelde modellen op Marktplaats. Ook het aanbod en de interesse in elektrische en hybride voertuigen groeit flink, zo blijkt uit gegevens van het verkoopplatform
Auto's met automatische schakelbakken werden dit jaar 873 miljoen keer bekeken op Marktplaats, tegenover 808 miljoen keer voor handgeschakelde auto’s. Dit is opvallend, aangezien er meer handgeschakelde voertuigen werden aangeboden: 1,7 miljoen versus 1,4 miljoen automaten. “Dit laat zien dat de voorkeur van Nederlanders verschuift,” zegt Maaike Veeling, woordvoerder van Marktplaats. Ze wijst op het gemak en de betrouwbaarheid van automaten en de invloed van hybride en elektrische voertuigen, die vrijwel altijd een automatische transmissie hebben.
Sterke groei in elektrisch en hybride
Het aanbod van elektrische en hybride auto’s nam het afgelopen jaar aanzienlijk toe. Hybrides werden 45 procent vaker aangeboden en elektrische auto’s zagen een stijging van 23 procent. Dit staat in schril contrast met benzineauto’s (11%), diesels (10%) en lpg-modellen (14%). Bij de advertentieweergaven blijft de trend niet achter: hybrides werden 47 procent vaker bekeken en elektrische voertuigen 16 procent meer, terwijl auto’s op fossiele brandstoffen juist minder aandacht kregen.
Veeling verwacht dat het aanbod van tweedehands elektrische auto’s binnenkort verder toeneemt, doordat veel zakelijke leasecontracten van elektrische voertuigen binnenkort aflopen. “Dit zal waarschijnlijk zorgen voor een groter aanbod en mogelijk gunstigere prijzen voor kopers,” aldus Veeling. Toch blijkt uit eerder onderzoek van Marktplaats dat bijna de helft van de Nederlanders (48%) het onwaarschijnlijk acht dat ze binnen vijf jaar een elektrische auto zullen aanschaffen.
Volkswagen en Skoda blijven geliefd
Volkswagen blijft het populairste automerk op Marktplaats, met de Golf als het meest bekeken model. Duitsers domineren de top vijf, met Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW en Audi als de meest geliefde merken. Ford sluit de lijst af. Skoda is het snelst groeiende merk, met een stijging van 9 procent in advertentieaandacht. Ook Porsche (6%) en Volvo (3%) zagen hun populariteit toenemen.