Omoda C7: nieuwe Chinese plug-in hybride op weg naar Nederland
De Chinese autofabrikant Omoda breidt zijn aanbod in Nederland volgend jaar uit met de C7, een plug-in hybride SUV. Hiermee biedt het merk een alternatief voor wie nog niet volledig elektrisch wil rijden. Wat maakt de Omoda C7 interessant, en waar komt hij te staan in het competitieve SUV-segment?
Geen volledig elektrische SUV
De Omoda C7 is een plug-in hybride met een 1,5-liter viercilinder turbomotor die 154 pk en 220 Nm koppel levert. Daarnaast beschikt de SUV over een elektromotor, waarmee hij tot 95 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Dit maakt de C7 aantrekkelijk voor korte ritten, terwijl de benzinemotor het bereik vergroot. Met een lengte van 4,62 meter is hij vergelijkbaar met de Toyota RAV4. Wel is de C7 waarschijnlijk betaalbaarder dan de RAV4, wat de daadwerkelijke prijs gaat zijn is nog niet bekend.
Omoda’s groeiende aanbod
Omoda is heeft zich in Nederland al gevestigd met de introductie van de volledig elektrische E5. Deze compacte SUV blijft het elektrische paradepaardje van het merk, maar krijgt in 2025 dus gezelschap van de grotere C7. Naast Omoda zal zustermerk Jaecoo ook modellen introduceren, waaronder de J5 en J7, die zowel als hybride als elektrische variant beschikbaar komen.
Minimalistisch design en gebruiksvriendelijkheid
Qua ontwerp deelt de C7 veel kenmerken met de E5, maar is hij duidelijk een maat groter. Het interieur bevat moderne technologie, zoals een groot touchscreen voor de bijrijder. Hoewel het design niet het speerpunt lijkt, richt Omoda zich waarschijnlijk op prijsbewuste consumenten die op zoek zijn naar praktische en betaalbare mobiliteit.
De Omoda C7 zal later in 2025 beschikbaar zijn, kort na de introductie van de Jaecoo J5. Hiermee zet de fabrikant een duidelijke stap om hybride mobiliteit toegankelijker te maken in Nederland.