Volkswagen-CEO Blume waarschuwt: “Duitsland heeft een nieuwe koers nodig”
Volkswagen staat al enige tijd onder druk. CEO Oliver Blume schetst een openhartig beeld van de problemen binnen het concern en doet een dringende oproep aan de Duitse politiek. In een uitgelekt intern interview bespreekt hij de uitdagingen in China, Noord-Amerika en op de thuismarkt, waarbij hij tegelijkertijd pleit voor grote hervormingen om de concurrentiepositie van Duitsland te versterken.
Problemen in China en VS, Audi in zwaar weer
Blume noemt de situatie in China zorgwekkend vanwege teruglopende verkoopcijfers en de sluiting van twee fabrieken. Maar ook Noord-Amerika baart zorgen. “Er is nog veel werk nodig om daar een competitief productaanbod neer te zetten,” aldus Blume. Om die markt beter te bedienen, zet Volkswagen in op forse investeringen, waaronder de introductie van het merk Cupra en lokale productie.
Daarnaast komt Audi, onderdeel van de Volkswagen Groep, ook nog eens negatief in het nieuws door een winstval van maar liefst 91 procent. Volgens Blume is dit deels te wijten aan interne beslissingen. Hij uit kritiek op Audi’s keuze om vanaf 2026 uitsluitend volledig elektrische modellen te ontwikkelen, waarbij hybride technologie naar de achtergrond is verdwenen. Ondanks deze tegenslagen wil Volkswagen de komende jaren meer dan 30 nieuwe elektrische modellen lanceren.
Kritiek op Duitse overheid: "Nieuwe start nodig"
In het interview richt Blume zich ook tot de Duitse politiek. Hij hekelt de hoge belastingen, bureaucratie en energiekosten, waardoor de productieomstandigheden in Duitsland sterk zijn verslechterd. “We hebben de kennis en de kracht, maar de randvoorwaarden kloppen niet om Duitsland weer op het juiste spoor te krijgen,” zegt hij. Hij roept de toekomstige regering op om met een ambitieus masterplan te komen, met aandacht voor digitale infrastructuur, betaalbare energie en het aantrekken van talent.
Optimisme over de toekomst
Ondanks de huidige uitdagingen blijft Blume optimistisch over de lange termijn. Hij benadrukt dat Volkswagen vastbesloten is om de leiding te nemen als technologische koploper in de auto-industrie. De plannen voor uitbreiding in Noord-Amerika en investeringen in innovatie moeten volgens hem zorgen voor een betere toekomst.