Trump geeft groen licht voor weg met radioactief afval
Een nogal opvallend en omstreden project in Florida zorgt voor veel discussie: de bouw van een testweg met fosforgips, een bijproduct van kunstmestproductie dat radioactieve stoffen bevat. Ondanks de bekende gezondheidsrisico’s, zoals een verhoogde kans op kanker door blootstelling aan radon, heeft de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) toestemming gegeven voor het experiment. De weg wordt aangelegd op privéterrein van Mosaic Fertilizer, een grote kunstmestproducent.
Fosforgips bevat radium, dat bij afbraak radongas vrijlaat. Normaal wordt dit afval opgeslagen in speciale stortplaatsen om menselijke blootstelling te beperken. In dit geval zal het materiaal worden verwerkt in een 10 centimeter dikke basislaag onder vier centimeter asfalt. Volgens de EPA is de bescherming van de volksgezondheid vergelijkbaar met die van opslag in stapels, omdat de weg op privéterrein ligt en er geen direct contact met de stof mogelijk is. Volledig veilig dus.
De goedkeuring van de testweg komt natuurlijk niet helemaal zonder controverse. In 2020 gaf de toenmalige Trump-regering groen licht voor het gebruik van fosforgips in wegenbouw, maar deze beslissing werd teruggedraaid door de regering-Biden vanwege zorgen over de veiligheid. Nu de regelgeving opnieuw versoepeld is, vrezen critici dat dit experiment de deur opent naar breder gebruik van radioactief afval in publieke infrastructuur.
Milieuorganisaties uiten forse kritiek op de beslissing van de EPA. "Het risico voor wegwerkers en het milieu wordt enorm vergroot," aldus advocaat Ragan Whitlock van het Center for Biological Diversity. Hij beschuldigt de EPA ervan toe te geven aan druk vanuit de industrie en noemt de goedkeuring “onbegrijpelijk.”
Hoewel de EPA benadrukt dat het om een kleinschalig project gaat, zien tegenstanders het als een eerste stap naar de toepassing van fosforgips in openbare wegen. Critici wijzen erop dat de stoffen schadelijk blijven, ongeacht waar ze worden gebruikt. Mosaic Fertilizer heeft aangegeven dat de proef bedoeld is om verschillende wegontwerpen te testen en dat verdere toepassing afhangt van aanvullende goedkeuringen.
De komende tijd zal blijken of dit experiment daadwerkelijk veilig verloopt en of er plannen volgen voor bredere toepassing. Mocht je ineens een auto met een extra wiel of iets dergelijks tegenkomen in Amerika weet je waar het door komt.