Nissan Z verslaat Toyota Supra voor het eerst in grote verkoopstrijd
Voor het eerst sinds zijn debuut heeft de Nissan Z meer kopers weten te vinden dan de Toyota Supra. In 2024 verkocht Nissan 549 exemplaren meer van zijn sportcoupé dan Toyota, een opvallende verschuiving in een segment waar de Supra jarenlang domineerde. Maar waarom is dat zo?
De sportautowereld is voortdurend in beweging, maar het is zeldzaam dat er zulke duidelijke verschuivingen plaatsvinden als die tussen de Nissan Z en de Toyota Supra. Sinds de herintroductie van de Supra in 2019 bleef het model jarenlang enorm populair, met in 2021 een piek van maar liefst 6.830 verkochte exemplaren in de VS. In datzelfde jaar moest Nissan het doen met slechts 36 verkochte Z’s, wat te wijten was aan productieproblemen en de nasleep van de coronapandemie.
De situatie begon te veranderen toen Nissan erin slaagde de productie van de Z op te schroeven. In 2023 verkochten ze al 1.771 Z’s, terwijl de Supra op 2.652 bleef steken. In 2024 wist Nissan het tij volledig te keren door 3.164 exemplaren van de Z aan de man te brengen, tegenover 2.615 verkochte Supra’s. Een verschil van 549 auto’s lijkt misschien klein, maar gezien de achterstand waarmee Nissan begon, is dit echt knap.
Een van de belangrijkste redenen waarom de Nissan Z de Supra voorbijstreeft, is de prijs. Waar de Supra een vanafprijs van 57.385 dollar heeft, begint de Z bij 44.110 dollar, en dat verschil voel je wel. Dat maakt de Z een aantrekkelijkere optie voor kopers die op zoek zijn naar betaalbare prestaties. Daarnaast besloot Toyota om het goedkopere instapmodel van de Supra, de 2.0 met viercilindermotor, te schrappen voor het modeljaar 2025, waardoor de instapprijs nog verder omhoogging. Maar wie wilt er nou ook een Supra met een viercilinder?
De prestaties van de Z liegen er echter ook niet om. De standaard Z Sport levert 400 pk en 475 Nm koppel, terwijl de Supra 3.0 over 386 pk en 500 Nm beschikt. Hoewel de Supra krachtiger lijkt op papier, krijgt de Z met zijn scherpere prijs-kwaliteitverhouding meer aandacht. Plus dat je met het geld dat je bespaart als je een Z aanschaft je de auto nog eens extra kan laten tunen. Win win.
Beide merken deden in 2023 pogingen om hun modellen aantrekkelijker te maken. Nissan introduceerde de dikke Nismo-versie van de Z, met 420 pk en een sportiever karakter. Toyota voegde op zijn beurt een handgeschakelde zesbak toe aan de Supra en bracht een knappe 45th Anniversary Edition uit. Toch lijkt dit niet genoeg geweest om de dalende verkoopcijfers van de Supra te keren.
Hoewel de strijd tussen de Z en de Supra spannend blijft, doen beide modellen het relatief bescheiden in vergelijking met andere sportcoupés. Ford verkocht vorig jaar maar liefst 44.003 Mustangs in de VS, een gigantisch aantal vergeleken met de Z & Supra-cijfers. Ook de betaalbare achterwielaangedreven Toyota GR86 en Subaru BRZ haalden samen 14.771 verkochte exemplaren.