Sony en Honda onthullen hun eerste elektrische auto, de Afeela 1
Na jaren van ontwikkeling is het zover: Sony en Honda starten met de pre-orders van hun eerste elektrische auto, de Afeela 1. De exclusieve EV is voorlopig alleen te reserveren in Californië, maar moet vanaf 2026 geleverd worden. Met zijn geavanceerde technologie en opvallend design wil de Afeela 1 de concurrentie aangaan in het premiumsegment. Spannend!
Sony en Honda presenteerden hun gezamenlijke autoproject voor het eerst in 2023 tijdens de techbeurs CES in Las Vegas. Een jaar later volgde een tweede prototype, en nu, tijdens CES 2025, heeft het duo de definitieve stap gezet: de pre-order voor de productieversie van de Afeela 1 is geopend. Deze luxe elektrische sedan wordt gebouwd in Ohio en moet in 2026 op de weg verschijnen.
De Afeela 1 wordt geleverd in twee varianten: de Origin en de luxere Signature. De Origin heeft een prijskaartje van 89.900 dollar, terwijl de Signature 102.900 dollar kost. Opvallend is dat kopers van de Signature-versie iets langer moeten wachten op levering, tot medio 2027. Beide modellen worden standaard geleverd met vierwielaandrijving en twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 480 pk.
Een van de speerpunten van de Afeela 1 is de technologie aan boord. De elektrische sedan is uitgerust met maar liefst 40 sensoren, waaronder 18 camera’s, een LIDAR-systeem, meerdere radars en ultrasone sensoren. Hierdoor kan de auto de omgeving continu monitoren en geavanceerde rijhulpsystemen bieden op niveau 2 van autonoom rijden. Daarnaast is het voertuig compatibel met Tesla’s Superchargers, wat opladen eenvoudig maakt. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat de auto te weinig opties heeft.
Binnenin biedt de Afeela 1 natuurlijk een futuristische ervaring met schermen die over de hele breedte van het dashboard lopen. Zelfs achterin is aan entertainment gedacht: de Signature-versie heeft extra beeldschermen voor de achterpassagiers. Bovendien kunnen bestuurders gepersonaliseerde boodschappen tonen op een klein scherm aan de voorkant van de auto, zoals waarschuwingen of groeten aan voorbijgangers.
De Afeela 1 beschikt over een 91 kWh-batterij, waarmee een geschatte actieradius van 480 kilometer mogelijk is. Opladen kan met een snelheid van 150 kW, wat in vergelijking met concurrenten aan de matige kant is. Zeker gezien de hoge instapprijs zal de Afeela 1 moeten opboksen tegen EV’s als de Tesla Model 3, die vergelijkbare prestaties biedt tegen een lager prijsniveau.
Het verschil tussen de twee uitvoeringen zit niet alleen in de prijs. De Signature-versie biedt grotere 21-inch wielen, keuze uit drie kleuren en extra digitale schermen voor de buitenspiegels. De Origin moet het doen met schattige 19-inch velgen en conventionele spiegels.
Hoewel de samenwerking tussen Sony en Honda zorgt voor veel interesse, blijft de vraag hoe succesvol de Afeela 1 daadwerkelijk zal zijn in een competitieve markt. Critici wijzen op het relatief korte rijbereik en de hoge prijs in vergelijking met EV’s van gevestigde merken als Tesla en Stellantis. Toch zetten Sony en Honda in op de unieke combinatie van luxe, technologie en entertainment om hun plek in het premiumsegment te veroveren.
Voor wie een van de eerste eigenaren wil zijn, volstaat een aanbetaling van 200 dollar. Of de Afeela 1 ooit naar Europa komt, is nog onbekend. Voorlopig blijft de focus op de Amerikaanse markt, met Californië als eerste stap. Met de pre-orders geopend, lijkt de elektrische toekomst van Sony en Honda nu echt te beginnen.