Honda worstelt met elektrische Type R, spannende EV nog verre van werkelijkheid
Honda staat voor een uitdaging: hoe bouw je een elektrische auto die de opwinding van een Type R kan evenaren? Ondanks eerdere speculaties over een elektrische Type R, geeft Honda aan dat een dergelijk model nog verre van werkelijkheid is. Het merk zoekt naar manieren om het rijplezier van een elektrische sportwagen te evenaren met dat van zijn benzinevoorgangers.
Toshihiro Akiwa, hoofd van Honda's BEV Development Center, vertelde in een interview met Auto Express waarom een elektrische Type R ontwikkelen zo complex is. “Een batterij en een motor hebben andere eigenschappen dan een verbrandingsmotor. Hoe kunnen we het rijplezier evenaren? Het gaat niet alleen om kracht, maar ook om geluid, trillingen, acceleratie en de totale beleving,” aldus Akiwa.
Hoewel Honda tegen problemen aanloopt, blijven ze vastberaden om voor het einde van het decennium een elektrische sportwagen te lanceren. Acura, Honda’s luxedivisie, heeft al aangekondigd dat een volledig elektrische NSX in 2027 of 2028 zal verschijnen. Dit model, gebaseerd op het nieuwe elektrische 0 Series-platform van Honda, moet de weg banen voor toekomstige sportieve EV’s.
Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat de NSX direct als Type R-versie verschijnt. Experts schatten dat een elektrische Type R niet eerder dan 2030 realistisch is. Ondertussen behoudt de Civic Type R zijn status als iconische sportwagen in het tijdperk van de verbrandingsmotor, dat voor Honda in 1992 begon met de NSX-R.
Terwijl Honda zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt, hebben andere merken al snelle EV’s op de markt gebracht. Denk aan de Alpine A290, Hyundai Ioniq 5 N en de Audi RS E-Tron GT. Zelfs Porsche werkt aan een elektrische 718. De concurrentie zet druk op Honda om hun visie op elektrische sportwagens sneller te realiseren.