Tesla in crisis: dalende winst en groeiende weerstand in Europa
Tesla heeft een lastig begin van 2025. Het bedrijf rapporteerde een daling in winst en omzet, terwijl het ook te maken krijgt met een groeiende weerstand in Europa. Steeds meer bedrijven en overheden zetten vraagtekens bij Tesla, niet alleen vanwege de financiële prestaties, maar ook door de politieke uitlatingen van topman Elon Musk.
Tesla rapporteerde een nettowinst van ruim 7 miljard dollar over het afgelopen jaar, een daling van 53 procent ten opzichte van 2023. De omzet kwam uit op 25,7 miljard dollar, ruim 1,5 miljard minder dan analisten hadden verwacht. Deze resultaten volgen op de eerste jaarlijkse verkoopdaling in ruim tien jaar: in 2024 leverde Tesla 1,79 miljoen auto’s af, iets minder dan het jaar ervoor. Om de verkopen te stimuleren, heeft het bedrijf de prijzen verlaagd, maar dat heeft de winstgevendheid aangetast.
Tesla-topman Elon Musk blijft optimistisch en verwacht een groei van 20 tot 30 procent in 2025. Die groei zou mede moeten komen door de introductie van een goedkoper model, dat in de eerste helft van dit jaar wordt onthuld. De vraag is of dit echt een nieuw model wordt, of dat Tesla bestaande modellen tegen fors lagere prijzen aanbiedt.
Naast de financiële uitdagingen krijgt Tesla ook te maken met politieke tegenwind. In Polen heeft minister van Sport en Toerisme Slawomir Nitras opgeroepen tot een boycot van Tesla, nadat Musk tijdens een bijeenkomst van de extreemrechtse partij Alternative für Deutschland het belang van de Duitse oorlogsverantwoordelijkheid bagatelliseerde. Volgens Nitras zouden Polen vanwege deze uitspraken geen Tesla meer moeten kopen.
Ook in Duitsland neemt de kritiek toe. Verschillende bedrijven, waaronder energieleveranciers en vastgoedontwikkelaars, hebben aangekondigd geen Tesla’s meer te kopen of bestaande leasecontracten niet te verlengen. Ze verwijzen hierbij naar de steun die Musk in het verleden uitsprak voor Donald Trump en zijn inmenging in de Duitse politiek.
De controversiële uitlatingen van Musk lijken wereldwijd effect te hebben op het imago van Tesla. Uit recent onderzoek in Nederland blijkt dat 30 procent van de Tesla-eigenaren overweegt om hun auto te verkopen of dat al heeft gedaan vanwege de associatie met Musk. Daarnaast laat marktonderzoek van Brand Finance zien dat de merkwaarde van Tesla aan het dalen is, wat de concurrentiepositie van het bedrijf verder kan verzwakken.
Hoewel Tesla nog steeds de marktleider is in elektrische auto’s, wordt het duidelijk dat de combinatie van tegenvallende financiële prestaties en politieke controverse voor uitdagingen zorgt. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor het merk, zeker met de geplande introductie van een goedkoper model en de mogelijke herziening van de strategie om het vertrouwen van klanten en investeerders te herwinnen.