Aston Martin onthult Valkyrie hypercar voor Le Mans en IMSA
Aston Martin keert terug naar de top van de langeafstandsracerij met de gloednieuwe Valkyrie Hypercar. Dit model, gebaseerd op de extreme straatversie van de Valkyrie, is ontwikkeld voor zowel het FIA World Endurance Championship (WEC) als het IMSA-kampioenschap. De Britse fabrikant heeft hoge verwachtingen en mikt op een eerste overall overwinning in Le Mans sinds 1959.
Waar veel concurrenten hybride aandrijving inzetten, kiest Aston Martin gewoon lekker voor een pure 6,5-liter V12 van Cosworth, zonder elektrische hulp. In de race-uitvoering levert deze motor 681 pk, helemaal conform de reglementen, en draait hij tot 11.000 toeren per minuut, wat garant staat voor een ongekend geluid. De motor is gekoppeld aan een zeventraps sequentiële versnellingsbak van Xtrac.
De aerodynamica is geoptimaliseerd voor maximale prestaties op het circuit, zonder rekening te hoeven houden met de beperkingen van straatauto’s. De eerste testkilometers zijn inmiddels achter de rug, met meer dan 15.000 kilometer aan intensieve tests om de betrouwbaarheid te garanderen.
Aston Martin zet twee exemplaren van de Valkyrie Hypercar in voor de 24 Uur van Le Mans en het volledige WEC-seizoen. De bemanning van auto #007 bestaat uit Harry Tincknell, Tom Gamble en Ross Gunn, terwijl #009 wordt bestuurd door Marco Sørensen, Alex Riberas en Roman De Angelis. In de Amerikaanse IMSA-serie zal één blauw gekleurde Valkyrie deelnemen, met Gunn en De Angelis als vaste rijders.
Op 28 februari maakt de Aston Martin Valkyrie Hypercar zijn competitiedebuut tijdens de openingsronde van het FIA WEC in Qatar. De race beslaat 1.812 kilometer, en Aston Martin hoopt direct een sterke indruk te maken in het hypercar-tijdperk. Met deze terugkeer naar de hoogste klasse van de autosport zet Aston Martin een ambitieuze stap richting de ultieme prijs: winst in de 24 Uur van Le Mans.