Tesla verkoopcijfers blijven ook in China dalen

De verkoopcijfers van Tesla in China blijven dalen, ondanks sappige prijsverlagingen en nieuwe financieringsmogelijkheden. Terwijl het Amerikaanse merk marktaandeel verliest, weten de Chinese autofabrikanten juist meer klanten aan zich te binden.
In januari verkocht Tesla ruim 63.000 auto’s in China, dat is een daling van 11,5 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaartje eerder. De cijfers komen bovenop een lastig 2024, waarin Tesla wereldwijd voor het eerst minder auto’s verkocht dan het jaar ervoor en de jaarwinst met een schokkende 53 procent terugviel.
Waar Tesla moeite heeft om de Chinese consument te overtuigen, laat concurrent BYD juist prachtige groeicijfers zien. De Chinese autobouwer verkocht in januari namelijk 296.000 elektrische en hybride voertuigen, een toename van 47 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ook andere merken zoals Changan Automobile en Xpeng zagen hun verkoop stijgen.
Tesla probeerde de klanten te lokken met mooie prijsverlagingen en een financieringsoptie waarbij betaling tot vijf jaar uitgesteld kan worden zonder rente, maar deze strategie lijkt toch weinig effect te hebben. Chinese kopers kiezen steeds vaker voor lokale merken, die niet alleen concurrerend geprijsd zijn, maar ook sneller nieuwe modellen op de markt brengen.
Een belangrijke reden voor de afname in interesse kan het gebrek aan nieuwe modellen zijn. Sinds de Cybertruck in 2023 heeft Tesla eigenlijk geen grote nieuwe auto's uitgebracht. Analisten en investeerders verwachten dat Tesla een betaalbaar nieuw model moet lanceren om de aandacht van kopers terug te winnen. Musk heeft onlangs aangekondigd dat er in de eerste helft van 2025 een nieuw model gepresenteerd zal worden.