Hevige concurrentiestrijd tussen Tesla, BYD en Xpeng op Chinese automarkt

De Chinese automarkt staat onder druk door dalend consumentenvertrouwen en grote voorraden bij fabrikanten. Om klanten te verleiden, bieden merken als Tesla, Xpeng en Nio extreme financieringsdeals. Tegelijkertijd groeit de invloed van Chinese fabrikanten zoals BYD, terwijl Tesla worstelt met teruglopende verkopen en een dalende beurskoers.
Strijd om de consument
Het begin van het Chinese nieuwjaar gaat traditioneel gepaard met kortingsacties, dit jaar is de prijzenslag in de autobranche heviger dan ooit. Tesla biedt bijvoorbeeld een subsidie van 8.000 yuan (1062 euro) op de Model 3 en een renteloos financieringsplan voor vijf jaar, mits kopers een derde van de auto vooraf betalen. Xpeng gaat nog een stap verder en schrapt de aanbetaling volledig bij een aantal modellen. Nio biedt een vergelijkbare deal, maar eist een aanbetaling van 20 procent.
Toch lijken Chinese consumenten terughoudend. Stephen Dyer van AlixPartners stelt dat klanten in China bij prijsverlagingen vaak wachten op nóg betere deals. Ondanks Tesla’s kortingen daalde de verkoop in januari met 11,5 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Tegelijkertijd groeide BYD sterk: het merk verkocht in januari bijna 300.000 auto’s, een stijging van 47 procent.
Tesla onder druk
De groei van Chinese merken zet Tesla onder druk. Critici wijzen erop dat het bedrijf al jaren geen nieuw model heeft geïntroduceerd en daardoor marktaandeel verliest. In 2025 moet een betaalbare Tesla verschijnen, maar tot die tijd dreigt verdere afkalving.
Tegelijkertijd heeft Tesla te maken met dalende beurskoersen. In de eerste weken van 2025 verloor het aandeel 11 procent, terwijl BYD juist 21 procent steeg. Beleggers vrezen dat Tesla’s strategie achterloopt op de snelle innovaties van Chinese merken. Analisten speculeren bovendien dat Musk’s banden met Trump Tesla op de beurs geen goed doen.
China’s opmars in de autowereld
De opmars van BYD en andere Chinese merken beperkt zich niet tot de verkoopcijfers. BYD onthult binnenkort zijn strategie voor zelfrijdende auto’s, en experts verwachten dat het merk hierin Tesla kan overtreffen. Bovendien investeert China fors in technologie, zoals geavanceerde satellietnetwerken die concurreren met SpaceX.
Hoewel sommige analisten verwachten dat Tesla’s koers zich herstelt, wordt duidelijk dat de machtsverhoudingen in de autowereld verschuiven. De Chinese automarkt blijft een slagveld waar Tesla steeds meer terrein verliest aan lokale fabrikanten.