Nissan gooit het roer om met rigoureuze maatregelen na fusiedebacle

Nissan staat voor grote veranderingen om financieel gezond te blijven. Het Japanse automerk kondigt een reeks ingrijpende maatregelen aan, waaronder duizenden ontslagen en een forse kostenbesparing. Deze stappen zijn nodig om het bedrijf te redden na de mislukte fusiebesprekingen met Honda.
Het herstelplan van Nissan richt zich op een kostenverlaging van 400 miljard yen (2,5 miljard euro) voor het boekjaar 2026. Het merk wil zijn wereldwijde productiecapaciteit met 20% terugbrengen tot 4 miljoen auto’s per jaar. Ook worden 6.500 banen geschrapt, voornamelijk in fabrieken in de Verenigde Staten en Thailand.
Om de vaste kosten met 200 miljard yen te verlagen, stroomlijnt Nissan de bedrijfsstructuur, vermindert het managementlagen en introduceert het een vrijwillig vertrekprogramma. Daarnaast wordt 100 miljard yen bespaard door productielijnen te consolideren en werkroosters aan te passen. De loonkosten dalen verder door uitbreiding van shared service centers.
Nissan investeert ook in vernieuwing: het modellengamma wordt uitgebreid met nieuwe plug-in hybrides, compacte elektrische modellen en een vernieuwde Nissan LEAF. De derde generatie e-POWER-technologie moet bijdragen aan een zuinigere en efficiëntere rijervaring.
Ondanks de ingrepen blijft de toekomst onzeker. Nissan overweegt zich terug te trekken uit verlieslatende markten en zoekt actief naar nieuwe samenwerkingspartners. Het bedrijf hoopt met deze koerswijziging een stabiele operationele marge van 4% te bereiken en het tij te keren voor 2026.