Nissan kondigt ingrijpende reorganisatie aan met nieuwe topman

Nissan krijgt per 1 april een nieuwe topman. Makoto Uchida stapt op en wordt opgevolgd door Ivan Espinosa, die momenteel als chief planning officer werkzaam is. De wissel aan de top komt op een cruciaal moment, nu Nissan een ingrijpende reorganisatie doorvoert en de toekomst van een mogelijke samenwerking met Honda een beetje onzeker blijft.
Nieuwe CEO, nieuwe koers?
Het vertrek van Makoto Uchida werd bevestigd tijdens een vergadering van de raad van bestuur van Nissan. Espinosa moet de Japanse autofabrikant door een moeilijke periode gaan sleuren, waarin kostenbesparingen en een efficiëntere ontwikkelingsstrategie de sleutel zijn. Nissan heeft al aangekondigd dat de productiecapaciteit met twintig procent wordt teruggebracht, van vijf naar vier miljoen auto’s per jaar. Dit gaat hand in hand met de sluiting van drie fabrieken, te beginnen met een fabriek in Thailand in het eerste kwartaal van fiscaal jaar 2025. Ook in de Verenigde Staten wordt ingegrepen: de productieshifts in de fabrieken in Smyrna (Tennessee) en Canton (Mississippi) worden verminderd.
Om kosten verder te drukken, wil Nissan de ontwikkeltijd van nieuwe modellen fors inkorten. Waar het voorheen 52 maanden duurde om een nieuw model van concept tot productie te brengen, moet dat nu binnen 37 maanden gebeuren. In de toekomst wil Nissan dit zelfs verkorten naar 30 maanden. Ook het aantal verschillende onderdelen per model wordt met 70 procent verminderd, wat wijst op een meer gestandaardiseerd ontwerp over de gehele modelreeks.
Mogelijke hernieuwde fusiegesprekken met Honda
Een interessante wending is dat het vertrek van Uchida mogelijk de deur opent voor nieuwe fusiegesprekken met Honda. Vorige maand meldde de Financial Times dat Honda open zou staan voor een samenwerking, mits Uchida zou aftreden. Toch was een eventuele fusie geen onderwerp van gesprek tijdens de bestuursvergadering van Nissan.
De eerdere gesprekken tussen beide Japanse merken liepen stuk op de vraag wie de dominante partij zou zijn. Waar de eerste overeenkomst uit december 2024 nog uitging van een gezamenlijke holding met gedeelde leiding, wilde Honda Nissan uiteindelijk volledig overnemen als dochteronderneming via een aandelenruil.
Voorlopig is er geen officieel signaal dat de fusiegesprekken worden hervat, maar de nieuwe machtsverhoudingen bij Nissan zouden daar verandering in kunnen brengen.
Espinosa’s zware opdracht
Ivan Espinosa staat voor een enorme uitdaging. Nissan kampt met een verouderd modellenaanbod, hoge kosten en oplopende schulden. Tegelijkertijd moet hij het merk klaarstomen voor een toekomst waarin elektrificatie en kostenbesparing hand in hand gaan. Of Honda daar een rol in zal spelen, is nog onduidelijk.